Baanvak Zuid

(Laatste wijzigingen onderaan deze pagina)

Baanvak Zuid is de verbinding van Station Schwarzburg met het schaduwstation via de zuidzijde. De veranderingen in het schaduwstation hebben ook gevolgen voor de aansluitende baandelen, zoals Baanvak Zuid. De eerdere versie van dit baandeel met één spoorverbinding, is geheel ontmanteld.
De nieuw op te zetten verbinding zal bestaan uit twee sporen: Eén spoor naar het lager gelegen deel van het schaduwstation, het andere spoor naar het hoger gelegen deel. 

De situatie na afbraak van de eerdere versie van het baanvak. Een paar triplex delen worden misschien hergebruikt.

Na een aantal klusuurtjes in de afgelopen dagen ligt de nieuwe ondergrond er. Uiteindelijk worden dit twee verhuisbare module 'kijkkasten', die met ledstrips verlicht worden en landschappelijk worden aangekleed. Aan de voorzijde zal de kast afgesloten zijn met uitneembaar plexiglas. 

Op baanvak Zuid zijn twee sporen voorzien:
-Op het achterste spoor zullen de treinen van rechts naar links rijden. (Bovenstaande foto). Dit eenrichtingstraject is licht dalend (0,89%) richting Station Schwarzburg.
-Op het voorste spoor is er het te overbruggen niveau verschil 5,5 cm over 2,64 meter, ofwel 2,08%. 
De overheersende rijrichting op dit spoor is van links naar rechts, dalend naar het lager gelegen deel van het schaduwstation. Het bergopwaards rijden op dit voorste spoor is beperkt tot één uitgaand spoor vanuit het lagere schaduwstation. De vier andere sporen in het lagere schaduwstation hebben de andere rijrichting.

Volgt u het nog?

Even wat rails uitleggen. De schaal 1-op-100 huizen van de allereerste modelbaan
uit het begin van de jaren '70 hebben een plek gevonden in het schaduwstation. 

Module A van Baanvak Zuid begint vorm te krijgen. De volgende etape is om Module B op dezelfde wijze te overkappen. 

Beide ingangen zullen aangekleed worden met tunnelportalen. De rechterzijde zal een ongebruikelijk beeld laten zien:
Een hoogteverschil van de sporen bij de ingang van de tunnel. Of het in de realiteit voorkomt? Hier in Schwarzburgland kan het. 

Beide modules zijn inmiddels overkapt. De bovenzijdes zijn in dit stadium nog niet vastgeschroefd.

De eerst volgende stap is het instellen van de hoogte van de spoorbeddingen en het vastschroeven ervan op de twee modules.
De onderstaande hulpconstructies met draadstangen zijn daarvoor bedacht, gezaagd, gelijmd, in elkaar gezet en grotendeels al geplaatst.

-De linker constructie is bedoeld voor 'bovengronds' gebruik. 
-De rechter constructie is bedoeld voor spoorbeddingen die lager liggen dan 'niveau-0' en voor beddingen boven niveau-0 waarbij
 er nog niet voldoende ruimte is voor de links getoonde versie. De hoogte van het blokje hout varieert afhankelijk van wat er ter
 plaatse nodig is.