Baanvak Zuid

Baanvak Zuid is de verbinding van Station Schwarzburg met het schaduwstation via de zuidzijde. De veranderingen in het schaduwstation hebben ook gevolgen voor de aansluitende baandelen, zoals Baanvak Zuid. De eerdere versie van dit baandeel, met een enkelspoor verbinding, is geheel ontmanteld.
De nieuw op te zetten verbinding zal bestaan uit twee sporen: Eén spoor naar het lager gelegen deel van het schaduwstation, het andere spoor naar het hoger gelegen deel. 

De situatie na afbraak van de eerdere versie van het baanvak. Een paar triplex delen worden misschien hergebruikt.

Na een aantal klusuurtjes in de afgelopen dagen ligt de nieuwe ondergrond er. Uiteindelijk worden dit twee verhuisbare module 'kijkkasten', die met ledstrips verlicht worden en landschappelijk worden aangekleed. Aan de voorzijde zal de kast afgesloten zijn met uitneembaar plexiglas. 

Op baanvak Zuid zijn twee sporen voorzien:
-Op het achterste spoor zullen de treinen van rechts naar links rijden. (Bovenstaande foto). Dit eenrichtingstraject is licht dalend (0,89%) richting Station Schwarzburg.
-Op het voorste spoor is er het te overbruggen niveau verschil 5 cm over 2,64 meter, ofwel rond de 1,9%. 
De overheersende rijrichting op dit spoor is van links naar rechts, dalend naar het lager gelegen deel van het schaduwstation. Het bergopwaards rijden op dit voorste spoor is beperkt tot één uitgaand spoor vanuit het lagere schaduwstation. De vier andere sporen in het lagere schaduwstation hebben de andere rijrichting.

Volgt u het nog?

Dit is/wordt de aansluiting met het schaduwstation. In deze uithoek van het schaduwstation
hebben wat nostalgische panden van de eerste vaste modelbaan 
uit de jaren '70 een plekje gevonden. 

Module A van Baanvak Zuid begint wat vorm te krijgen. De volgende etape is om Module B op dezelfde wijze te overkappen. 

Baanvak Zuid wordt aangekleed met 5 tunnelportalen. De twee portalen in het midden zullen een  
ongebruikelijk beeld laten zien: Een hoogteverschil van de sporen bij de in/uitgang van de tunnel. 

Beide modules zijn inmiddels overkapt.

De eerst volgende stap is het instellen van de hoogte van de spoorbeddingen en het vastschroeven ervan op de twee modules.
De onderstaande hulpconstructies met draadstangen zijn daarvoor bedacht, gezaagd, gelijmd, in elkaar gezet en grotendeels al geplaatst.

-De linker constructie is bedoeld voor 'bovengronds' gebruik. 
-De rechter constructie is bedoeld voor spoorbeddingen die lager liggen dan 'niveau-0' en voor beddingen boven niveau-0 waarbij
 er nog niet voldoende ruimte is voor de links getoonde versie. De hoogte van het blokje hout varieert afhankelijk van wat er ter
 plaatse nodig is. 

Onder: De ringleiding en vrijwel alle andere bedrading is geïnstalleerd. Dat geldt ook voor module B.
Onder rechts: De enige wissel op dit traject is aangesloten.

Het uitzicht vanaf de cabine, richting het station. Een op maat gesneden Faller tunnelingang (art. 170830).

De foto hieronder: Het spoor de andere kant op richting het schaduwstation. Daar wordt een portaal voor dubbelspoor gepasseerd. Meerdere decennia terug is dit portaal aangeschaft. Het is waarschijnlijk een Faller item. Met het nodige zaagwerk, snijwerk en andere aanpassingen staat het nu op de plek tussen de trapspijlen.

Eerder deze week zijn deze twee tunnelportalen verweerd en verouderd. Behalve kijken hoe een tunnel er in het echt uit kan zien, doe ik eigenlijk maar wat met (verdunde) verf, wash en kleurenpoeders, totdat het wat lijkt.

De beide zijden van de tunnel.
Ik geloof niet dat een constructie van verschillende spoorhoogtes in één tunnel in de echte wereld bestaat.
Het is hier noodzakelijk voor de aansluitingen op de twee niveau's van sporen in het schaduwstation.
De tunnelportalen zijn geplaatst om de spijlen van het trappenhuis te verbergen.

Als deze Fleischmann kraan er langs kan, kan al het andere materieel er ook langs.

Na opnieuw wat vrije klus-uurtjes, begint de mini-module 'deel B' vorm te krijgen. 

Hiernaast en hieronder:
De voorzijde, de bovenzijde en de achterzijde van de twee tunnelportalen naar het schaduwstation.

Het landschap op deze mini-module is opgebouwd met op maat gesneden stukken piepschuim en het is verlijmd met 'Bison Montage Kit Polystysterene' uit de plaatselijke bouwmarkt. De kit is tevens gebruikt om naden en kieren te dichten. Ook is een dunne laag kit over het piepschuim uitgesmeerd.

Vervolgens is het reliëf geverfd, zodat er een prima basis is voor verdere aankleding van het landschap.

De voorzijde van Baanvak Zuid, deel B:
De verschillende bouwfasen zijn bijna allemaal doorlopen en het eindpunt is in zicht gekomen.

Links langs het hoger gelegen spoor is een sloot 'uitgegraven'. Langs het lager gelegen spoor is eveneens een sloot gecreëerd waar drie afwateringspijpjes op uitkomen. Hoogglans lak is niet ideaal gebleken om water weer te geven. De sloot liep leeg. Nu gaan we zien wat een flesje Noch Modellwasser 60876 gaat brengen.

Op een paar details na, is de mini-module klaar:

Er is genoeg vrije ruimte op het spoor en in de tunnel, de kraan kan er ruimschoots langs en door.

Het onderstaande puntenlijstje wacht nog op uitvoering:

- Hier en daar nog een plantje poten.

- Putdeksels plaatsen voor de ingang van de laagst liggende tunnel.

- Plaatsen en aansluiten bloksein Hp0/Hp1.

- De module op de beoogde plek (boven het trapgat) plaatsen en aansluiten.

- Plexiglas op maat zagen en plaatsen.


Ondertussen kan de aandacht ook weer naar het A-deel van dit traject.

De B-module is klaar, hangt op de plek boven het trapgat en is redelijk stofvrij afgesloten achter het plexiglas.
Module A is nu weer onder handen.

Het voorste spoor heeft een hellingspercentage van ongeveer 1,9%. Het achterste spoor daalt 0,9%.
Het voetstuk dient als plek voor het Vr0/Vr1 sein. Of het dit voetstuk wordt of een andere, is nog in beraad.

Beide modules van Baanvak Zuid zijn aangesloten op de rest van de baan.
Samen met het eveneens aangesloten schaduwstation wordt er proefgereden.
Module A van het Baanvak Zuid (foto) is technisch af, maar mist nog wat landschappelijke aankleding.
Ook moet er nog een vlekje in de lucht weggewerkt worden.

Baanvak Zuid is afgerond. Beide modules zijn achter plexiglas geplaatst. In ongeveer twee maanden is dit baanvak gerealiseerd.

Het linker deel.

Het rechter deel.

Richting het station.

De andere kant op, richting het schaduwstation.

Inzoomen op de berk.

 Door naar Baanvak Noord.