Baanvak Noord & het Diesel Depot

(Laatste wijzigingen onderaan de pagina)

De herbouw van Baanvak Noord omvat het herstel van de noordelijke verbinding tussen Station Schwarzburg en het (vernieuwde) schaduwstation. In plaats van één verbinding, zullen er twee verbindingen komen. Eén naar het hoger gelegen deel van het schaduwstation en één naar het lager gelegen deel.

Het spoor naar het hoger gelegen deel krijgt een paar extra functies, die te schakelen zijn middels een drie standen schakelaar. Naast de functie van een 'normaal' baanvak, krijgt het ook de functie van 'programmeerspoor'. De derde functie is het stroomloos schakelen van dit spoordeel.

Het spoor naar het lagere deel van het schaduwstation krijgt een aftakking naar een diesel depot. Ten opzichte van de oude situatie is dat nieuw. Hieronder is een schets weergegeven van de nieuwe situatie. Het is de bedoeling dat ook dit deel van de baan overkapt wordt, achter uitneembaar plexiglas komt en verlicht wordt, geheel in lijn met de rest van de baan.

Het is de bedoeling dat het één grote module wordt. Het geheel wordt demontabel en is verhuisbaar. De module wordt op twee schragen geplaatst. De verbinding tussen onderstel en module is middels draadeinden. Het geheel is 265 cm lang en 44,5 cm diep.

Het sporenplan van Baanvak Noord.  

Het eerste bouwwerk voor het depot is gereed. Het tankstation is samengesteld met onderdelen uit meerdere bouwpakketten.

Met ledverlichting.

De eerdere versie van de Noordzijde, met het programmeerspoor, maar zonder een dieseldepot, is afgebroken en zal opnieuw worden opgebouwd, nadat Baanvak Zuid gereed is. Inmiddels is dat Zuidelijke baanvak klaar en is begonnen met dit deel van de baan. Behalve de afbraak van het oude traject, wat ideeën over het nieuwe traject, een gebouwd tankstation en een rangeersein, is er nog weinig gebeurd. Hieronder de situatie eind januari 2025.

Links het schaduwstation, rechts station Schwarzburg, daartussen wordt Baanvak Noord en het Dieseldepot gerealiseerd.

Update:
De eerste ordening heeft plaatsgevonden. Het begin van het raamwerk van de overkapping van dit baandeel staat er.

Onder de baan is ruimte gelaten voor het wagonnenkastje.

In wat vrije uurtjes de afgelopen week zijn enige vorderingen gemaakt. Het raamwerk voor de achtergrond is afgerond en de achtergrond is geplaatst en geverfd. De schakelaars voor de aansturing van de baan zijn verplaatst naar een andere plek en de bedrading/stopcontacten zijn dienovereenkomstig aangepast aan de nieuwe situatie. De verplaatsing is nodig om de vier schakelaars in de nieuwe situatie onder handbereik te hebben. Baanvak Noord wordt nl. breder dan het was.

Ongewijzigd is het aantal schakelaars waarmee de baan wordt aangestuurd. Dat is als volgt ingedeeld:
1. Verlichting van het schaduwstation.
2. Verlichting van de rest van de baan.
3. De trafo's voor de bediening van de baan.
4. De trafo voor de modelverlichting.

Daarnaast zijn er twee nieuwe schakelaars (I-0-II) geplaatst voor de extra functies van twee toekomstige baansecties.

De twee zwarte schakelaars dienen voor het afzonderlijk kunnen schakelen van twee baansecties naar:
'met stroomdetectie' (standaard instelling), 'stroomloos' en 'programmeerspoor'.

Uiteindelijk verdwijnt het plexiglas aan de rechterzijde. Aan de voorzijde wordt dan uitneembaar plexiglas geplaatst.

De voortgang per half februari: Eén van de doorgaande sporen ligt er in. De fijnafstelling van de stijging is bijna afgerond. Het tweede doorgaande spoor volgt spoedig. Het spoorbed staat op dit moment in de lijmklemmen.

In dit baandeel worden Tillig wissels ingebouwd. Benieuwd of die zullen bevallen. Fraai zijn ze in ieder geval wel, mooi slank en wisseltongen zonder scharnier. Tot nu zijn uitsluitend Roco-line wissels in de zichtbare baandelen en Fleischmann's in het schaduwstation gebruikt.

De twee doorgaande sporen zullen eerst uitgebreid getest worden, voordat de voorgrond verder wordt bebouwd.

De bouw van dit baandeel is aanleiding tot herschikking van de bekabeling aan deze zijde van de baan.

De vorderingen van de laatste weken. Niet te zien op de foto: Drie ringleidingen met aftappunten zijn geplaatst.
De eerste stroomdetectiemodule is aangesloten. Naar verwachting kan er b
innenkort weer rondgereden worden.

 

Deze tuimelschakelaar en de twee stekkertjes zijn eveneens geplaatst. Het dient voor de aansluiting van het proefbaantje  en de rollenbank.

De stroom wordt afgetapt van één van de baansecties die omgeschakeld kan worden naar programmeerspoor.

Uiteindelijk heeft deze schakelaar een functie in de modelbaan gekregen, nadat die jáááren ongebruikt in huis was. Waar de schakelaar vandaan komt, gekocht of gekregen, is niet meer bekend.

Op de achtergrond, de twee stekkerdozen voor de verlichting van de baan. De enkele is voor het schaduwstation. De drie, voor de rest van de baan.

Paas-update:

Na enige tijd van afwezigheid is de bouw weer opgepakt.
Het stijgende en dalende traject in het Noordelijke baandeel zijn inmiddels afgebouwd en ook geheel begrind. Het gebruikte 'Modellbahnschrotter' is van Tillig, artikel 86606. Het roestkleurig verven van de spoorstaven moet nog gebeuren.


Voor de twee Tillig wissels is de passende ondergrond (bedding) uit het Tillig assortiment gebruikt. De ondergronden zijn begrind met hetzelfde 'Schrotter' als waarmee het spoor wordt begrind. De wissel kan bijna moeiteloos in de pasvorm gedrukt worden.

De wissels zijn met wat lijmpuntjes vastgezet, evenals de ondergrond zelf. Voor de tong-aansturing en bekabeling voor de polarisering moeten wat gaatjes gemaakt worden in het zachte materiaal van de bedding.

Hieronder volgen wat plaatjes van het doorlopen bouwproces.

De tunnelportalen aan deze zijde van de baan zijn van het type 'hout eigen bouw'. 
Rechts van het hoger gelegen tunnelportaal is ruimte gelaten voor een Hp0/Hp1 sein.
De afwerking van deze hoek is nog een uitdaging.

Richting het station (links) en richting het schaduwstation (rechts).
Die Tillig wissels zijn fraaie dingen. Ze worden bediend door een MP1 motortje van MTB. Het werkt fraai.

Testrijden op het vers begrinde traject met een V63.

De IB en de P3 zijn herplaatst, zodat ze goed onder handbereik zijn. Er was overigens nog een onopgelost probleempje met de IB.
Het apparaat is ter reparatie opgestuurd naar Uhlenbrock. Inmiddels is de IB terug; hersteld, ge-update en weer aangesloten.
De treinen rijden weer.

Er is begonnen met de overkapping. De ledverlichting is erin ondergebracht. De voorzijde wordt afgesloten met plexiglas.

Juni update:

Na enige weken volgt hieronder weer een update van de bouw van dit baandeel. In de aflopen tijd is gebouwd aan:
- een 2e seinhuis op de baan,
- de afwerking van de hoek naar het schaduwstation en
- er is een begin gemaakt met de bouw van de geplande locloods.  

Het seinhuis is uitgerust met binnenverlichting en een interieur. Ook is personeel aanwezig. Het gebouw is enigszins verouderd zodat de plastic look eraf is. De tuin is nog niet aangelegd.

Bij het in elkaar zetten van het seinhuis is er een foutje ingeslopen. Het wacht nog op herstel.
De lezer mag zelf uitvinden wat er niet goed is gegaan. 

Dan de hoek naar het schaduwstation. Om de toegang naar het schaduwstation enigszins een natuurlijk verloop te geven, is hier een (deel van een) heuvel met tunnelingangen neergezet. De heuvel dekt tevens de afzuiginstalatie van de woning af. Omdat de hoek bereikbaar moet zijn, is de heuveltop afneembaar en zijn de achtergrondplaten allemaal (zonder breekwerk) los te halen. De heuvel krijgt nog wat meer groen. De hoek wordt verder afgewerkt met een 'plafond' en aan de voorzijde wordt de baan gedicht met uitneembaar plexiglas.

Van begin tot (bijna) eind.

Tot slot, de locloods. Een plaatje zegt meer dan woorden.

Wordt vervolgd.