Het schaduwstation
De bouw van de eerste versie
Het schaduwstation van de Schwarzburgbahn bestaat uit twee modules van 210 x 27 cm. Het gebruikte spoormateriaal bestaat uit:
- Roco Line (code-83) = 2,10 mm hoog
- Roco oud (code-100) = 2,50 mm hoog
- Fleischmann Modellgleis (code-106) = 2,70 mm hoog
De twee eerste zijn van nieuw zilver of iets wat daarop lijkt, de laatste is van messing.
Dit deel van de baan staat op poten en is in hoogte verstelbaar door het gebruik van draadeinden.
Het schaduwstation is 4 centimeter lager gepositioneerd dan de station modules. Dit hoogteverschil wordt in iets minder dan 3 meter overbrugd. Dit geeft een nog acceptabel stijgingsniveau.
De sporen zijn uitgerust met bezetmelders. Een voorwaarde voor automatisch rijden. Hieronder nog een paar plaatjes.
Recentere plaatjes van het oude schaduwstation
Op de bovenstaande twee foto's is goed te zien hoe amateuristisch de ledverlichting van het
schaduwstation tegen de achterzijde van de steunbalk is aangebracht. Een beetje op te tast, want
je hebt er geen zicht op, als je niet het hele schaduwstation ontruimd. De tastzin was niet scherp die dag.
Deel 2: Voorgenomen wijzigingen in het schaduwstation
Het schaduwstation zal op enig moment in de komende tijd uitgebreid en verbeterd worden. Het is de bedoeling dat het schaduwstation deels een 2e niveau krijgt, met drie sporen.
De vier doodlopende sporen in het huidige schaduwstation zijn te kort en worden om die reden maar zelden zinvol gebruikt. Ook de vier tussenwissels, halverwege het schaduwstation, hebben niet echt een meerwaarde. In de nieuwe opzet zullen deze beide zaken niet, of niet in deze vorm, terugkeren. De korte Fleischmann wissels en drie-wissels zullen eveneens niet terugkeren. Sommige locs met voorloopwielen, lopen meer dan eens op deze wissels uit de rails.
Daarentegen, de hoge snelheidswissels van Fleischmann functioneren uitstekend. Die zullen dan ook zeker opnieuw gebruikt worden. Er zijn er een aantal bijgekocht. Voor een schaduwstation is dit type wissel m.i. een prima keuze. Ze functioneren goed en er is genoeg aanbod. Dit geldt ook voor de bijbehorende spoelaandrijvingen. Genoeg aanbod tegen schappelijke prijzen. Contactproblemen vanwege oxidatie van de messing rail zijn in Schwarzburg onbekend.
Een ander 'dingetje' van het huidige schaduwstation is dat de spoelaandrijvingen op de kop zijn gemonteerd. Ooit bedacht om ze misschien toe te dekken en af te werken met landschap. Dat gaat in het schaduwstation echter niet gebeuren en dus is het op de kop plaatsen gewoon niet handig. Handmatig kun je geen wissels omzetten in het geval dat noodzakelijk is, want je kunt er niet bij. Het komt zelden voor, maar als er een wissel hier in Schwarzburg weigert, is het in 9 van de 10 gevallen een wissel met een spoelaandrijving die de kop is geplaatst.
Overigens, van alle gebruikte spoelaandrijvingen weigeren de spoelen van de mechanische Viessmann seinen het vaakst. In sommige gevallen (veel) meer dan je lief is. De exemplaren die het betrof, zijn inmiddels dus allemaal verwijderd en vervangen door lichtseinen. Eén van die verwijderde seinen is, na verwijdering van de spoel, als proefkonijn gebruikt voor aansturing met een motoraandrijving. De proef is geslaagd en dit mechanische dekkingssein zal worden geplaatst in het te bouwen diesel depot.
De voorbereidingen
Voordat het huidige schaduwstation wordt gedemonteerd, worden eerst wat voorbereidende werkzaamheden uitgevoerd. Dan kan er in ieder geval nog even in Schwarzburg gereden worden.
De eerste stukken voor de verlenging van het schaduwstation aan de Noord- en Zuidzijde zijn gezaagd en getekend.
Als deze twee stukken gekoppeld zijn aan de twee bestaande delen, zal het schaduwstation aansluiten tot aan de muren van de ruimte.
De huidige losse bogen van, en naar het schaduwstation kunnen met het gebruik van deze stukken vervallen. Deze opzet biedt een eenvoudigere werkwijze voor het inrichten van twee niveaus in het schaduwstation.
In het verbeterde schaduwstation worden de sporen geheel opnieuw gelegd. Het benedendeel wordt belegd met Fleischmann hoge snelheidswissels, Fleischmann Modellgleis en Roco code 100 rail. Aangezien het schaduwstation uit een module A en een module B deel bestaat, is een betrouwbare module-overgang een noodzaak.
Hieronder is een plaatje afgebeeld met de verschillende stappen voor het in elkaar solderen van de rails voor de module-overgang. De Roco code 100 rail is hier voor gebruikt, samen met de DTS MidiBielz.
De uitvoering
Het oude schaduwstation is ontruimd en klaar voor een gedeeltelijke demontage.
Het is vandaag 29 oktober 2024. Eens kijken wanneer er weer een trein rijdt.
Hierboven op de linker foto is de 'begane grond' van het vernieuwde schaduwstation te zien. Alle sporen zijn opnieuw gelegd en vrijwel alle oude bedrading is verwijderd. Het aantal secties/bezetmelders per blok is teruggebracht van 3 naar 2 en in sommige gevallen naar 1. Relatief veel werk was het om de gaten te dichten waar de (op de kop gemonteerde) wisselaandrijvingen zaten.
De uiteinden van het schaduwstation zijn met zo'n 60 cm verlengd. De geplaatste wissels zijn uitsluitend nog hoge snelheidswissels van Fleischmann Modellgleis. De gebruikte sporen zijn eveneens van Fleischmann Modellgleis maar gecombineerd met Roco code-100 rail.
Op deze thuisbaan rijden voornamelijk diesels en stoomlocs. De baan is niet uitgerust met bovenleiding en het rijden met E-locs is een zeldzaamheid. Vanaf nu is dat alleen nog mogelijk met ingeklapte pantografen. De verlaging van de vrije ruimte is een compromis om in de beschikbare ruimte een zo groot mogelijk schaduwstation te realiseren, waarbij het stijgingsniveau van en naar het schaduwstation nog enigszins 'realistisch' is. Het stijgingsniveau naar het hogere schaduwstation komt uit op om de nabij de 0,8% en die naar het lager gelegen schaduwstation op 1,6%. Als ik deze twee percentages gelijk zou willen trekken, dan zouden de vijf Schwarzburg-modules aan de andere zijde van de ruimte één centimeter moeten zakken. Om dat te realiseren moet wel erg veel overhoop gehaald worden. Dat gaan we dus niet doen.
Het bovendek van het schaduwstation, dat bestaat uit drie sporen, is opgebouwd uit Roco-Line code-83 en Roco code-100 rail. De wissels op dit baandeel zijn ook van het type Roco-Line. De Roco code-100 rail is hier uitsluitend gebruikt op de overgang tussen de twee delen van het bovendek.
Het hoger gelegen schaduwstation, te bereiken met het lagere stijgingspercentage, zal worden gereserveerd voor de langste treinen die hier in Schwarzburgland rondrijden.
Het gehele bovendek is inmiddels gemonteerd, maar de rails liggen hier nog los.
De gebruikte draadeinden hebben een dikte van 5mm.
Het triplex van het bovendek is 2mm dik en voldoende sterk voor het dragen van de treinen. De afstand tussen de staanders (in de lengte) is 20 cm. Dat is tekort om doorbuigen van het triplex een kans te geven. Bovenop het triplex is 2mm kurk gelijmd.
Passen en meten totdat de wagens met het ruimste profiel er door kunnen...
Aan het begin en het einde van het schaduwstation (niveau-0) zitten hoge snelheidswissels van Fleischmann. Eén paar zit halverwege, vanwege een steunbalk van het huis die omzeild moet worden. Ontsporingen op dit type wissel kan ik mij eigenlijk niet heugen. Op niveau-1 zitten bij de ingangen van het schaduwstation twee Roco-line wissels. De rest van het schaduwstation, op beide niveaus, is 'recht-toe, recht-aan'. Het bestaat alleen uit rechte stukken rails. Ik voorzie dan ook weinig ontsporingen in de gekozen opzet. Van de drie oude locs (30+ en 40+) met twijfelachtige voorloopwielen verwacht ik geen ontsporingen meer.
De doorgang naar spoor 5 van het schaduwstation.
Dit schaduwstation heeft twee doodlopende opstelsporen. Deze zijn een stuk langer dan in de oude situatie. Ze meten nu 66 en 91 cm. Dat is voor het wegzetten van locs en treinstellen een bruikbare lengte.
Op het bovendek van deel A zijn de rails geheel vastgeschroefd. Rechts zijn alle vangrail-latten ook geplaatst.
Voordat schaduwstationmodule-B geheel wordt afgebouwd, wordt eerst gekeken of het bouwsel past in de beperkte
ruimte onder het dak achter het trappenhuis én waar de uitgaande rails tussen de trapspijlen uit moeten komen.
De staanders zijn wat compacter gemaakt om het geheel enigszins hanteerbaarder op de plek te krijgen.
Schaduwstationmodule-A is klaar en geplaatst. De boel past op de millimeter nauwkeurig.
Bij de in/uitgang, helemaal rechts, is een aanvullend stukje plexiglas beoogd.
Na dik vier weken staat het schaduwstation, geheel afgebouwd en beide delen gekoppeld, weer op de plek. Zie hieronder de nieuwe en de oude situatie. Hier en daar ontbreekt er nog wel wat plexiglas en het geheel moet nog worden getest.
Het volgende deel dat nu wordt herbouwd, is het baanvak 'Zuid' waarmee het schaduwstation via de zuidroute wordt verbonden met Station Schwarzburg.
nieuwe situatie
oude situatie
Maak jouw eigen website met JouwWeb