Het schaduwstation

De bouw van de eerste versie

Het schaduwstation bestaat uit twee modules van 210 x 27 cm. Het gebruikte spoormateriaal bestaat uit Roco Line, Roco code 100 en het 'antieke' messing Fleischmann Modellgleis.

Dit deel van de baan staat op poten en is in hoogte verstelbaar
door het gebruik van draadeinden.

Het schaduwstation is 4 centimeter lager gepositioneerd dan de station modules. Dit hoogteverschil wordt in iets minder dan 3 meter overbrugd. Dit geeft een nog acceptabel stijgingsniveau.

 

 

 

 

 

 

De sporen zijn uitgerust met bezetmelders. Een voorwaarde voor automatisch. Hieronder nog een paar plaatjes:

Recente plaatjes van het schaduwstation.

Wijzigingen in het schaduwstation 

Het schaduwstation zal op enig moment in de komende tijd uitgebreid en verbeterd worden. Het is de bedoeling dat het schaduwstation deels een 2e niveau krijgt, met twee of drie extra sporen. Verder zijn de huidige 4 doodlopende sporen te kort en worden om die reden maar zelden zinvol gebruikt. Ook de 4 tussenwissels, halverwege het schaduwstation, hebben niet echt een meerwaarde. In de nieuwe opzet zullen deze beide zaken niet (of niet in deze vorm) terugkeren. Ook de korte Fleischmann (drie)wissels zullen niet terugkeren. Sommige locs met voorloopwielen, lopen meer dan eens op deze wissels uit de rails. Daarentegen, de hoge snelheidswissels van Fleischmann functioneren uitstekend. Die zullen dan ook zeker opnieuw gebruikt worden. Er zijn er zelfs een aantal bijgekocht. Voor een schaduwstation is dit type wissel m.i. een prima keuze. Ze functioneren goed en er is genoeg aanbod. Weinig hobbyisten willen kennelijk deze wissels, want ze zijn voor schappelijke prijzen te verkrijgen. Dit geldt ook voor de bijbehorende spoelaandrijvingen. Contactproblemen vanwege oxidatie van de messing rail zijn hier onbekend.

Een onhandig ´dingetje' van het huidige schaduwstation is ook dat de spoelaandrijvingen op de kop zijn gemonteerd. Ooit bedacht om ze misschien toe te dekken en af te werken met landschap. Dat gaat in het schaduwstation echter niet gebeuren en dus is het op de kop plaatsen gewoon niet handig. Handmatig kun je geen wissels omzetten in het geval dat noodzakelijk is., want je kunt er niet bij. Het komt zelden voor, maar als er een wissel hier in Schwarzburg weigert, is het in 9 van de 10 gevallen een wissel met een spoelaandrijving. Niet de wissels met de nieuwe Roco spoelaandrijvingen, maar de oude Fleischmann's waarbij de spoelen op de kop zijn geplaatst.

Overigens, van alle gebruikte spoelaandrijvingen weigeren de spoelen van de mechanische Viessmann seinen het vaakst. In sommige gevallen meer dan je lief is. Die exemplaren zijn inmiddels dus allemaal verwijderd en vervangen door lichtseinen.

Maak jouw eigen website met JouwWeb