BR 116 019-1

 

Deze locomotief is meerdere keren onder handen geweest en zoals met meer oude Roco's het geval is, viel ook met de oorspronkelijke motor van de BR 116, in digitaal bedrijf, weinig eer te behalen.

De motor van deze oude BR 116 is verwijderd. Een oplossing voor deze loc is echter voordelig uitgevallen. Via een bekende site zijn voor een paar euro's een aantal Bühler motortjes op de kop getikt. Het leek het proberen waard, deze elektrische locomotief met een Bühler uit te rusten. 

 

 

 

 

Onderdelen van de gedemonteerde locomotief.
De Bühler is reeds voorzien van een vliegwiel

 

 

 

 

 

De oude en de nieuwe motor.
Bij de standaardmotor was geen plaats voor een vliegwiel.De Bühler kan zo in het frame worden geplaatst.

 

 

 

 

Het bekende concept, zoals bij de BR 104.
In dit geval zijn twee afzonderlijke afdekplaatjes van styreen gebruikt. Op één daarvan is de decoder geplaatst.

 

Na inbouw laat de loc, boven verwachting eigenlijk, goede rijeigenschappen zien. Geheel schokvrij, een goede uitloop en een onhoorbaar motorgeluid. Het contactgeluid van de wielen op de rail is het enige geluid. Minpunt van de exercitie is dat de ledverlichting niet fraai is. Er ontsnapt licht op ongewenste plaatsen. Over de aanleg daarvan moet opnieuw nagedacht worden.  

Aangezien de loc een studie object is, is de BR 116 019-1 op een later tijdstip opnieuw onderhanden genomen, waarbij de ledverlichting dit keer ordentelijk is aangelegd. Er ontsnapt geen licht meer. 
De Bühler motor is vervangen door een Mashima, gewoon omdat het kan.

 

 

 

Plaatje links:
De achterzijde van de leds is zwart geverfd.

 

 

 

Plaatjes onder:
De leds zijn deze keer zo geplaatst dat er geen licht ontsnapt op plaatsen die daarvoor niet bedoeld zijn. De zichtbare delen van de bedrading zijn zwart geverfd.

 

 

 

 

Een Mashima motor met vliegwiel is geplaatst.

Bij de latere rijtest is overigens niet gebleken dat de loc met deze Mashima (5-polig met en getordeerd anker) beter rijdt dan met de Bühler, (5-polig met een recht anker) diverse probeersels met cv waarden ten spijt. 

 

 

Omdat de thuisbaan (nog) niet is uitgerust met bovenleiding, staat de loc vrijwel altijd in de vitrine.
Voor de onderstaande plaatjes is het apparaat even op de baan geplaatst.  

 

Maak jouw eigen website met JouwWeb