BR 064 389-0

In deze bijdrage wordt het inbouwen van de 'Miba'71' Maxon motor in een Fleischmann locomotief toegelicht. Deze Maxon is een uitstekende ruilmotor gebleken in locs van Märklin huize. Dat heeft uitgebreid beschreven gestaan in het Duitse MIBA (Miniatur Bahnen) nummer 71. Aangezien Fleischmann locs in veel gevallen opgebouwd zijn volgens een zelfde concept als Märklin, is het idee gekomen om deze motor ook eens in te bouwen in een Fleischmann.

Het proefkonijn daarvoor is een BR 064 389-0. Oorspronkelijk was dit de BR 64 335 en deze is op oudjaarsdag in 1995 aangeschaft. Later heb ik besloten dat ik mij bij de bouw van een modelbaan zou toeleggen op tijdperk 4a en ben toen opzoek gegaan naar een kap met dit computernummer. Deze oudere kap (uit de jaren '70) is geplaatst op het modernere, verfijnder uitgevoerde, onderstel van de 64 335. Dat kan zonder fratsen uit te hoeven halen. De kap, is op de bedrukking na, identiek.

In een eerdere fase was deze loc al eens gedigitaliseerd. De decoder in de 'Bubikopf' is een Lokpilot versie 1.0 en die werkt goed. De horror verhalen die ik wel eens las over deze versie zijn hier onbekend.
 
Tot zover het inleidende leuterpraatje. Hieronder is, zoals gewoonlijk, het verloop van het klusje uiteengezet met foto's en commentaar. 

Foto 2: 
De kap van de loc verwijderd en de Maxon 'Miba 71' motor. Bij Lemo Solar is een exemplaar besteld zonder tandwiel.

Foto 3: 
Verdere demontage van de loc. Het messing tandwiel is tamelijk lastig te verwijderen. Toen had ik nog geen tandwiel-verwijderaar. Een erg handig gereedschapje. Aangeschaft bij:  https://www.fohrmann.com/de/

De motor-as van de Lemo Solar bleek zodanig kort ze dat daar niet veel mee aan te vangen was. Uiteindelijk is de standaard Maxon motor (met tandwiel) gebruikt. Het tuitje van het tandwiel past exact in het Fleischmann tandwiel.

Het centrale messingdeel in het frame is verwijderd. Het steekt ietwat uit en dat is belemmerende voor een goede plaatsing van de motor. De kunststof verhoging rond de motor-as van de Maxon is deels weggesneden, zodat de motor goed in het centrale gat valt. Op de voorgrond de 3-polige Fleischmann motor met een verzwaard anker.

Foto 4:

De motor is gepositioneerd en vastgelijmd. Aan de motor-as zijde ontbreken schroefgaten, waardoor vastschroeven van de motor niet mogelijk is. De motor is vervolgens vastgelijmd aan het frame. De positionering van de motor moet zodanig plaatsvinden dat de tandwielen goed in elkaar ingrijpen en soepel kunnen draaien. In dit geval kun je niet veel verkeerd doen.

Foto 5:
De tandwiel zijde. Nadat de motor is gelijmd, wordt ook het tandwiel gelijmd.

Foto 6:
De decoder is opnieuw aangesloten. De glimmende, door de ruiten zichtbare, zijde van de motor is afgeplakt met zwarte tape. De zichtbare frame-delen zijn bewerkt met een zwarte stift.

Foto 7:
De kap met machinist is geplaatst. In de kap is genoeg ruimte om de dikte van de motor onder te brengen. De motor zit vast aan het frame en zwenkt in deze loc niet uit. Er zijn geen belemmerende frame-delen of wielen in de buurt.

 

De rijeigenschappen in de nieuwe constellatie van de ex 64 335 zijn uitstekend. Niet geheel onverwacht, overigens.