Op deze pagina volgt een korte bespreking van twee Trix locs die dateren van vóór de Märklin overname.
Beide locs zijn in 2006 via Ebay aangeschaft.

BR 217 003-3

BR 217 018-1

Trix BR 217 met de originele Trix motor.
Dit model is veel minder talrijk, dan die hiernaast.

Trix BR 217 met een ingebouwde Maxon motor.
Type 2522.837-11.112-000

BR 217 003-3

De BR 217 003-3 is de gemoderniseerde versie t.o.v. de 018-1. Deze loc heeft standaard een NEM 652 stekkerdoosje en aan de motoras is een vliegwiel gemonteerd. De rode kleur komt overeen met de andere locs uit de series 215-219. De loc is uitgerust met profi-koppelingen en een decoder. De kunststof vergrendelingsbuis van de kap is afgebroken. Daar schijnt dit model gevoelig voor te zijn. Er is iets alternatiefs voor in de plaats gekomen, zodat de kap niet los op het onderstel ligt.
Een decoder is ingeplugd en de snelheid van de loc is gemaximeerd en geijkt, zodat deze diesel mee kan in de automatische treinenloop.

Aanvankelijk was de veronderstelling dat er vroeg of laat een Faulhaber of Maxon motor ingebouwd zou worden, vanwege het stoterige rijgedrag in de laagste rijstappen. Dat bleek niet nodig na vervanging van het aandrijfriempje van de motor. Dit is de enige 'Trix International' die met de standaard motor, waar een dik vliegwiel aan hangt, uitstekende rijeigenschappen heeft. 

BR 217 018-1

De oudste van de twee, met bedrijfsnummer 217 018-1, is een aantal keren onderhanden geweest.

Bij de eerste aanpak is de lawaaiige en rauwe Trix motor vervangen door een Mashima, maar waarbij de eveneens lawaaiige tandwieloverbrenging, onaangeroerd is gebleven. Ook zijn er wat reparatiewerkzaamheden uitgevoerd t.a.v. de bevestiging van de kap met het onderstel. En er is natuurlijk een decoder ingesoldeerd.

Bij de tweede aanpak is de Mashima ingewisseld voor een klokankertype, een Maxon (22x33) motor. De oorspronkelijke tandwiel-aandrijving is gewijzigd naar een snaar-aandrijving.

Met deze laatste upgrade is het een hele soepele en stil rijdende 217 geworden. De trekkracht met zo'n snaaraandrijving is voldoende. Een perfect rijdende BR 217 is dit geworden.

Links: De oude en nieuwe onderdelen. De aandrijfwielen zijn besteld bij SB Modellbau en zijn niet goedkoop.
Een goedkoper alternatief is de aandrijfrol van Conrad. Die moet wel verzaagd worden tot behapbare delen.
Het aandrijfsnaar is eveneens afkomstig van SB.

Rechts: De Maxon motor is vastgeschroefd op de ‘uitstulping’ van het draaistelframe.
In de oude situatie was hier een tandwiel aan bevestigd.

Het geheel, onder de kap.

Goede ervaringen, opgedaan met deze Maxon en aandrijving in andere Trix International locs, waren aanleiding om deze 217 op identieke wijze aan te pakken.

De kleur van deze loc is aan de donkere kant.

Maak jouw eigen website met JouwWeb