BR 218's

De 218's die in Schwarzburg zijn gestationeerd.

BR 218 227-7
LokPilot 5.0

BR 218 230-1
LokPilot 2.0

BR 218 413-3
LokPilot Basic

Fleischmannen BR 218 uit tijdperk 4

Dit keer zijn het 218's die de revue passeren. Een paar plaatjes zijn hier gedropt van het insolderen van de decoders, het aansluiten van ledverlichting en in het geval van de 227-7, het aansluiten van de railpoetsmotor. Van de 218 230-1, die sinds mensenheugenis in mijn bezit is, zijn geen ombouwplaatjes meer beschikbaar. De twee andere zijn recentelijk onder handen geweest. Hieronder komt eerst de 227-7, daarna de 413-3. Naast de aangebrachte technische vernieuwingen, zijn de locs eerst schoongemaakt, hoewel de viezigheid erg meeviel.
De drie locs zijn alle modellen uit de latere productieseries. Een (vrijwel?) compleet overzicht is hier te vinden.

BR 218 227-7

Vooraf is een tekeningetje gemaakt, over wat precies te doen. Het tekeningetje is gemaakt na het kijken van dit filmpje.
Tijdens de uitvoering is op detailpunten wat afgeweken.

Het 218 plan.

De kap wordt verwijderd door het losdraaien van een schroef aan de onderzijde én het loswrikken van twee clipjes, één aan de voorzijde en één aan de achterzijde, waarmee de kap aan het onderstel klemt.

De binnenzijde van de 218 227-7.
Overzichtelijk en proper. Links de motor, rechts de poetsmotor.

Het poetsmotortje is een oude bekende, die o.a. in de Anna stoomloc wordt gebruikt. Volgens een Fleischmann catalogus ligt het stroomverbruik van dit motortje rond de 200 mA. De functieuitgangen van de decoder leveren 250 mA, dus aansluiting van het motortje op een van de uitgangen zou geen problemen moeten opleveren. 

Een close-up van de motortjes.
Het smalle strookje op het motorschild, bij het linker schroefje, moet weggefreest worden.
Ook de twee gesoldeerde elektrische componenten moeten het veld ruimen voor de digitalisatie.

De 227-7 heeft standaard alleen frontverlichting met kleine gloeilampjes. Dat wordt vervangen door ledverlichting. Als extra wordt ook sluitverlichting geplaatst. Voor de nieuwe verlichting worden 3mm leds gebruikt, die net niet in de lampegaten van het frame passen. De vier gaten worden een beetje opgeboord, totdat ze passen. 

Voor de sluitverlichting zijn bij deze loc rode leds gebruikt. Later bleek dat dit een minder gelukkige keuze was. Er komt te weinig licht door naar buiten. Beter is om voor de sluitverlichting ook witte leds te gebruiken. De lichtgeleiders zijn nl. wat rood gemaakt waardoor het licht dat naar buiten komt, sowieso rood is. In analoge toestand zijn deze lampjes ook wit, zo bleek bij de 413-3.

Van het solderen van de leds bij deze loc zijn geen foto's gemaakt, maar wel bij de leds van de 218 413-3, die hierna wordt besproken.

Dan de poetsmotor: Deze is losgehaald door het verwijderen van de motorclip. Nu is zichtbaar hoe de aansluitingen zijn uitgevoerd. Het contact-baanje dat verbonden is met het frame via het boutje, wordt doorgezaagd. Een blauw en een roze snoertje zijn vastgesoldeerd zoals in het tekeningetje hierboven is aangegeven. Het zandkleurig componentje is verwijderd.

Let op het rode merk-teken op de motor. Zo moet de moet de motor teruggeplaatst worden.
Het mechanische aan/uit schroefje aan de onderzijde is behouden. De poetsmotor kan dus ook analoog worden uitgezet.

De decoder is met tape op een op maat gezaagd printplaatje geplakt. Wat extra ruimte aan soldeerbaantjes, is gebruikt om e.e.a. ordentelijk in elkaar te solderen. Nadat het nieuwe printplaatje in elkaar is gesoldeerd, is de loc op het programmeerspoor gezet en zijn een aantal CV's aangepast.

- Onder F0 zit standaard de frontverlichting.
- De sluitverlichting is apart te schakelen via F1 (aux1) en F2 (aux2)
- De poetsmotor is aan/uit te zetten via F5 (aux3).
  Om de functie te kunnen gebruiken, waarvoor die bedoeld is, is CV 291 op waarde 23 (ventilator) gezet. 

Als laatste is motortuning ingesteld en is de snelheid geijkt.

De 218 227-7 is gereed voor inzet op de baan. 

BR 218 413-3

Voor deze loc geldt in principe hetzelfde als voor de loc hiervoor, zij het dat hier geen extra motortje in zit. Deze loc heeft standaard front- en sluitverlichting, uitgevoerd met gloeilampjes. De overgenomen onbenulligheid uit de video met de rode leds, is bij deze loc niet herhaald. Hier zijn 4 witte leds geplaatst.

Begonnen is hier met het zagen van een stukje printplaat voor het plaatsen van de decoder. Het printplaatje wordt tevens gebruikt om de snoeren, die uit alle richtingen komen, ordentelijk op te vangen. 

Hier wel foto's van het printplaatje. De boven- en onderzijde.

De voorbereidingen zijn klaar....

...nu nog in elkaar solderen. Zie de leds, hoe ze zijn geïntegreerd in de twee printplaatjes.

Op het programmeerspoor.
De sluitverlichting is ook bij deze loc te schakelen via F1 en F2.

De 218 413-3 is gereed voor inzet op de baan.