BR 288 002-9ab

Lima 288 002-9ab

Märklin 288 002-9ab

De Lima en de Märklin naast elkaar, zie de verschillen.

Het Lima model
Jaren terug is een BR 288 van Lima aangeschaft, mede ingegeven door nieuwsgierigheid naar de kwaliteit van dit merk. Deze dubbelloc was de eerste Lima hier op de baan. De kwaliteit van deze Lima is prima. Deze BR 288 is een exemplaar uit de tweede serie die Lima heeft geproduceerd. De tweede serie is optisch en technisch verbeterd ten opzichte van de eerste serie. Voor een overzicht van alle versies, varianten en andere ins en outs, zie de site 'Modellwahn'. 

Deze BR 288 is uitgerust met één middenmotor in 'kast A' met een aandrijving op 4 assen. De vormgeving en maatvoering lijkt goed getroffen. Een minpuntje is dat het DB logo op de neus te laag zit. Verder ziet de kap er wat plastic-achtig uit. Een verouderingsbeurt doet op dit punt waarschijnlijk  wonderen. Het model is gedigitaliseerd en rijdt met een Lenz 1035 decoder goed. De trekkracht is prima en na het omdraaien van één van de aandrijvende wielstellen, schommelt de loc ook niet meer. Tevredenheid alom dus.

 Een paar plaatjes van het werk aan het Lima model

De centraal geplaatste motor in deel A en de decoder in deel B 

 

De loc had oorspronkelijk geen verlicht derde sein. Hier is een rijstkorrel lampje geplaatst.
Aangezien dit een klein gloeilampje is dat heet kan worden, is de kunststof kap beschermd met aluminium folie.  

De BR 288 002-9 met goede rijeigenschappen.

Het Märklin model
Naast het Lima model is ook de Märklin BR 288 aangeschaft. Optisch en mechanisch staat deze metalen loc boven de Lima, maar het gaat hier dan ook om een loc uit een andere prijsklasse. 

Dit Märklin model is van oorsprong een twee-motorige wisselstroom uitvoering. De vorige eigenaar heeft de dubbelloc professioneel laten ombouwen naar tweerail gelijkstroom. De flens en de spoorwijdte van de wielen zijn daarbij ook aangepast aan het tweerail systeem. Daarnaast is SMD ledverlichting ingebouwd. Dit exemplaar heeft geen digitale connector. De loc heeft een kortkoppelmechaniek en een genormeerde koppelingsschacht.
Beide loc delen zijn technisch identiek. Het 'B' deel heeft de gebruikelijke opbouw met aan de rechter zijde de van het onderstel geïsoleerde stroomafnemers. Omdat de beide delen technisch identiek zijn, zitten de stroomafnemers in het 'A' deel dus aan de linker zijde. Er is geen elektrische koppeling tussen de beide loc delen.

Dit model is twee keer aangepakt. De eerste keer is het gedigitaliseerd met één decoder en een elektrische verbinding tussen beide delen. De tweede keer is de goed rijdende, maar lawaaiige Märklin motor vervangen door een klokankermotor.

Een paar plaatjes van het werk aan het Märklin model

Het binnenwerk van de Märklin voordat een decoder is ingesoldeerd. Er is ruimte voor een speaker, mocht je dat willen. 

Het plaatsen van de "MiBa '71" klokanker motor.
In nummer 71 van het blad Miniatur Bahnen is een artikel gewijd aan de inbouw van dit type motor dat indertijd voor een zeer prettig bedrag te koop was. (Zie bijv. de BR 152) Voor de juiste passing, moet bij deze dubbelloc wat metaal van het frame weggefreesd worden. Ook dient wat kunststof aan de tandwielzijde van de motor verwijderd te worden om de boel passend te krijgen.

De BR 288 002-9 met perfecte rijeigenschappen.