Henschel DHG 500-7

Henschel DHG 500-11

In 2012 is voor het eerst in 40 jaar het Märklin model, de Henschel DHG-500, uitgebracht als gelijkstroom model. Het gaat hier om de blauwe rangeerloc, nummer 11. Deze maakt deel uit van Trix startset no. 21523. Via een bekende veilingsite is de loc, zonder de rest van de startset, naar mijn adres verzonden.

De kap is, in vergelijking met het oermodel, wat bij de tijd gebracht. Het locje zit fraai in de lak. De bekende schroef op het dak, die onder- en bovenhelft met elkaar verbond, is verdwenen. Ook de Märklin 'lawaai' motor is ingeruild voor een andere type, met vliegwiel. De aandrijving geschiedt bij dit model op (alleen) de laatste as, waarbij één wiel is uitgerust met een rubber bandje. Verder heeft de DHG loc een genormeerde koppelingschacht, voorzover het het insteekstandaard betreft, maar dan zonder de zijdelingse bewegingsvrijheid. Een andere koppeling aanbrengen, zoals bijvoorbeeld een profikoppeling, geeft dus beperkingen in bogen. Daar gaat het dan wringen. Fraai én functioneel is de pendelende ophanging van de middenas. Gebleven zijn de niet doorkijkbare ruiten.

Dit is wat mij, als niet-Märklin kenner, zo op het eerste gezicht opvalt. Er zullen in dit jongste model waarschijnlijk nog wel meer verfijningen zijn doorgevoerd, maar dat zullen de Märklin kenners u waarschijnlijk tot ver achter de komma kunnen vertellen. 
De loc heeft revisiedatum 19-11-1965 en is daarmee in tijdperk 3/4 gesitueerd. Verder is deze 'Privatloc' toegelaten op DB spoor.

De rijeigenschappen zijn goed en dat gaat gepaard met een beschaafd motorgeluid. De topsnelheid lijkt prima voor een rangeerloc. Analoog kan er langzaam en stottervrij, gereden worden. Zowel vooruit als achteruit, waarbij de verlichting, al naar gelang de rijrichting brandt. Sluitverlichting is er niet bij. Alle wielen doen mee in de stroomvoorziening en dat komt, samen met de pendelas, de bedrijfszekerheid op het spoor ten goede.

De Trix DHG 500 heeft geen digitale interface. 

Na de eerste kennismaking is de loc gedigitaliseerd met een Kuhn T125 decoder. De motor is er prima mee te reguleren. De rangeerloc laat goede rijeigenschappen zien, maar niet elke Roco 10-graden kruising wordt zonder stotteren of stilvallen overwonnen. Minder gesteld is het ook met trekkracht. Op vlak terrein kunnen een aantal licht lopende wagentjes achter de loc, maar bij wat stijging moet dat beperkt worden om de enige aandrijfas niet te laten doorslippen. 

Een tweede exemplaar van de Trix DHG én een groene versie van Märklin (nummer 7) is aangeschaft voor een kapwissel. 
De Märklin met gewijzigde kap is verkocht.  

Deel 2

Deel 2 gaat over het oplossen van het blijven 'hangen' van de DHG's op een paar 10 graden kruisingen die in Schwarzburg-land liggen. Daarvoor is niet de oplossing gezocht in een vaste 1e wagon met extra stroomafnemers of in het mijden van deze railstukken, maar voor het insolderen van een powerpack. 

Een powerpack is echter niet aan een Kühn T125 decoder te koppelen. De Kühn moet er dus uit. Als vervanger is gekozen voor de voordelige decoder van Train-O-Matic (Lokommander II) en diens powerpack. Met een aangesoldeerde powerpack blijft de decoder programmeerbaar. CV's kunnen dus ongestoord gewijzigd worden indien dat nodig zou zijn. 

De decoder en de powerpack zijn geplaatst op een op maat gezaagd printplaatje dat onderin de cabine is gemonteerd. Een zinnige andere oplossing was niet voorhanden. Met de gewasemde ruiten van de DHG wordt enigszins verdoezeld dat de cabine deels bepakt is.

Met een andere powerpack, die van Fichtelbahn bijvoorbeeld, die plat is, kan e.e.a. beter verstopt worden, maar die powerpack wil niet zo goed samenwerken met de Lokommander. 

Om de powerpack te laten doen, waarvoor die is ingesoldeerd moet in de decoder CV29, bit2 (analoog bedrijf toestaan) uitgezet worden. De upgrade werkt naar behoren, al is er wel een kleine inhouding te zien als de loc de betreffende punten passeert.

De DHG 500-7 is op dezelfde wijze uitgerust. Beide locs rijden eigenlijk heel goed met de Train-O-Matic decoder. Het motoralgoritme (CV9) is niet aangepast.

Nummer 7

Nummer 11