SBB CFF 11605
Voor een zeer aanvaardbaar bedrag is een Lima Re 6/6 aangeschaft. Deze zes-assige Zwitserse E-loc lijkt in weinig op de speelgoed Lima's uit het verleden. De loc zit mooi in de verf, heeft een prima bedrukking en is uitgerust met NEM koppelingsschachten. Fraai zijn de ingezette ruiten. Beide cabines zijn ingericht, maar de machinist heeft een dagje vrijaf. De E-loc heeft gebruneerde spaakwielen.
Optisch gezien is dit helemaal geen verkeerde Lima, dus. De loc heeft bedrijfsnummer 11605 en is gehuisvest in kanton Uster. De loc is uiterlijk onbeschadigd, maar onderhuids zal er iets aan de hand zijn, want de SBB CFF 11605 rijdt niet.
De Zwitser is uitgerust met een centrale motor met cardanaandrijving. Door de cardan worden de vier buitenste assen aangedreven. Motor, vliegwielen en aandrijving liggen verzonken in een metalen frame. Door dit metalen frame en het metaal dat in de opbouw is verwerkt, voelt de loc zwaar aan. Uit een test met twee draden op de motor blijkt dat de motor het doet. Vanaf de wielen bereikt de stroom de motor niet.
De stroomafname clips zijn deels afgebroken. Bij het nazien van de aandrijving bleken de tandwielen van één draaistel gebroken. Geen onbekend verschijnsel bij Lima’s met een cardanaandrijving uit de 2e helft van de jaren ´80.
Deze loc wordt onderhanden genomen met het doel er een fraai rijdende Re 6/6 van te maken. De Zwitserse loc zal worden ingezet op de Duits georiënteerde Schwarzburg-Heimat-bahn. Of deze loc in werkelijkheid ook op Duits spoor heeft gereden is mij niet bekend, maar dit type heeft in ieder geval niet in de buurt van Schwarzburg gereden.
Hoe het ook zij, hier is het te doen om een geslaagde reparatie.
Zie hieronder wat er zo al gedaan is voor het weer rijvaardig maken van de 11605.
-Verwijderen oude bedrading.
-Herstellen stroomafname.
In een modelbouwwinkel in de buurt is voor 0,30 cent verenstaal van de juiste dikte gekocht.
-Plaatsen Bühler motor met de originele vliegwielen.
Met de Lima motor was het rijgedrag wat mager. De originele motor is vervangen door een 5-polige Bühler. Voor het verwijderen
en het opnieuw plaatsen van de vliegwielen heeft de bankschroef goede diensten bewezen. De vliegwielen zitten erg strak op de
motorassen. Met de Bühler zijn zeer acceptabele rijeigenschappen te realiseren.
- Een NEM 652 stekkerdoosje insolderen.
- Plaatsen wielstellen met messing tandwielen.
Bij https://apc-miniaturmodell.de zijn de vervangende tandwielen besteld. De afhandeling is zeer correct en snel verlopen.
- Personeel.
In beide cabines is een machinist geplaatst.
Met de Bühler aan boord zijn diverse decoders uitgeprobeerd. Een Zimo MX64 decoder bleek het mooiste rijgedrag op te leveren.
De trekkracht is op vlak terrein net voldoende. In de 2,5% sporenspiraal met een flinke last, komt de loc wat tekort. Overigens, slechts één aandrijfwiel is met een rubberbandje uitgerust.
De standaard verlichting werkt goed genoeg. Bij enigszins dimmen van de betreffende CV, ontsnapt er geen licht op plekken die daarvoor niet bedoeld zijn.
Resumerend: Deze Lima loc mag gezien worden. Optisch valt ie niet uit de toon in vergelijking met andere merken. Rijden doet de Re 6/6 met de Bühler en Zimo uitstekend. Op vlak terrein is de trekkracht net voldoende voor een realistische hoeveelheid last. Ondanks de niet voorziene extra kosten van messing tandwielen, biedt de loc veel waar voor weinig knikkers.
Een recent plaatje van de SBB loc. Hier is uitgebreide info te vinden over dit model.
Maak jouw eigen website met JouwWeb