BR 110 004-9 

BR 110 005-6 

BR 110 444-7

In deze bijdrage worden drie locomotieven uit de Baureihe 110 besproken. Een Hornby-Lima, een Lima en een Fleischmann. 

 

Lima en Hornby-Lima

De BR 110 van Hornby-Lima is de laatst aangeschafte in dit rijtje. De Lima is een paar maanden ervoor gekocht. Beide exemplaren zijn voor weinig via eBay naar mijn adres gezonden. Beiden locs zijn onbeschadigd, (nagenoeg) ongebruikt en zitten in nette OVP's. Alle te monteren onderdeeltjes zijn eveneens bijgevoegd in gesloten zakjes evenals de beschrijvingen. Alles is aanwezig, eigenlijk gewoon twee nieuwe modellen dus.

 


Over het uiterlijk van beide E-loc is weinig te klagen. Ze zitten fraai in de verf en hebben een haarscherpe bedrukking, die onder het vergrootglas mooi zichtbaar is. 
De revisiedatums zijn: 19-3-1969 (HL) en 11-02-1974 (L). De locs voelen zich thuis in tijdperk 4a.
De pantografen zijn fijn en fraai uitgevoerd. De machinisten hebben wel een dagje vrijaf.


Bij een blik op de onderzijde is te zien dat de locs 'all wheel drive' zijn. De zichtbare tandwielen zijn van een duurzamer type dan de tandwielen die Lima in de begintijd van dit aandrijfconcept gebruikte. Bij die oudere exemplaren zijn (breukgevoelige) tandwielen gebruikt. Bij deze exemplaren is dat niet te verwachten.


De 110's hebben geen kortkoppelmechaniek en geen normschacht. Wel is op eenvoudige wijze uitwisseling met andere koppelingen mogelijk. Het 'haak' deel van de koppeling is verticaal uitschuifbaar. In dit geval is de beugel-haak vervangen door een profi-haak (Fleischmann art. 6570).

Veel overeenkomsten zijn er dus tussen de oude en de vernieuwde versie. Verschillen zijn er ook.
In tegenstelling tot de Lima heeft de Hornby een NEM 652 decoderinterface en ledverlichting. 

Op het analoge proefbaantje bleek de Lima aangenaam goed te rijden. Dit is helemaal geen verkeerde loc. Dat was dan ook de reden voor de aanschaf van een tweede, iets gemoderniseerde, versie. De Hornby echter, maakt bij een bepaalde snelheid een wat knarsend geluid. Dat viel wat tegen dus. Meer dan 10 jaar na dato, is nog steeds niet grondig naar de oorzaak ervan gezocht, maar eens zal dat opgepakt worden. Bij de Lima zijn in al die jaren de detail-onderdeeltjes nog niet geplaatst. Ook dat zal een keer gebeuren.   

Hieronder zijn een paar plaatjes opgenomen van de Lima.

De verwijderde kap en de instructie. 

 

De printplaat is geheel verwijderd, de decoder geplaatst. 

 

De Hornby rijdt met een Lenz 1035 decoder, de Lima met een Lokpilot v3.0. Rijgedrag en trekkracht zijn prima in orde.  

Fleischmann

En dan nu de Fleischmann uitvoering van de BR 110. Dit is inmiddels een oud beestje, aangeschaft in de jaren '80 en toen was het model al verouderd, maar wist ik veel. De schaal is niet 1/87 maar 1/83. 

 

Bijnaam: Bügelfalte 

 

Deze locomotief is na het analoge tijdperk meerdere keren onder handen geweest. Verschillende motortjes en decoders zijn uitgeprobeerd. De laatste keer heeft deze BR 110 een verjongingskuur ondergaan.

Het volgende is uitgevoerd: 
- een nieuw setje wielen,
- een andere motor, 
- een NEM 652 stekkerdoosje en 
- een andere decoder. 

 


De nieuwe wielenset ziet er wat realistischer uit dan de oude glanzende wielen. Voor een betere stroomafname zijn slechts twee wielen met asb's geplaatst. Overigens is ook één van de assen vervangen, die bleek krom te zijn. Hoe dat ontstaan is, is me een raadsel.


De oude rondmotor is vervangen door een ModelTorque. Het verwisselen van de motor is heel eenvoudig, plug and play, zeg maar. De bijgeleverde weerstand is niet geplaatst. Die is in digitaal bedrijf niet nodig.   


In de ingesoldeerde stekkerdoos is een Zimo MX62R geplugd. De motor is met deze decoder prima te tunen. De snelheid van de loc is beperkt tot 100 schaalkilometers per uur. Dat is voor de 'Heimat Strecke' meer dan genoeg. Zowel op snelheid als stapvoets, met of zonder last, rijdt de loc prima. Twee wielen zijn in de nieuwe situatie uitgerust met asb’s. Daarmee is de trekkracht ruim voldoende voor het trekken van een realistische last.    


Al met al is het dezelfde oude Fleischmann loc, maar dan toch even anders. De wielen maken het aangezicht wat fraaier.
De combinatie ModelTorque/Zimo functioneert prima.
Fleischmann verdient een lofzang voor de kwaliteit van haar producten. Bij normaal gebruik, is het gewoon niet kapot te krijgen.

Maak jouw eigen website met JouwWeb