Voeding via de rail

 

Van modelspoorder  'Havoc'  van het Belgische Modelspoorforum kreeg ik onderstaande instructie en hulp.

Hier is het. Zoals de traditie het wil op de achterkant van een envelop (allé, een ander schema). Ik heb gekozen voor 2 regelaars in serie. Reden is simpel, de 3.3V regelaar kan niet werken met meer dan 15V aan de ingang. Als je echt 22V hebt heb je niet veel andere keuze. De spanning doen zakken met weerstanden kan, maar daar ben ik geen voorstander van omdat je nooit zeker bent. Het wordt toch even warm en is minder betrouwbaar.

 

Alle referenties komen van www.conrad.be Het kan zijn dat er betere alternatieven zijn maar dan moet je bv. een gespecialiseerde elektronica winkel inschakelen. Ik zal even vlug over de componenten gaan:

B1: gelijkrichterbrug. Elk type van minstens 50V 250mA is OK. Het genoemde type is 250V 1A en is dus zeker voldoende. Kleinere vinden kan maar bij Conrad is dat zowat het kleinste tenzij je naar aparte diodes gaat in SMD behuizing. Maar dan wordt het moeilijker solderen.

C1,C5: elcos. C1 zou ik zeker niet onder de 35V nemen als je 20V aan de ingang hebt. C5 kan eventueel 16V (10V als je ze vindt) worden. Maar dan heb je meer verschillende types. Zoals je zelf al zei die moeten in de goede richting staan. Op zo'n types is meestal de - kant aangeduid. (als je tantaal types neemt -en dat kan in dit geval bvb 481726-89 - dan is de aanduiding de + kant !!!!!)

C2,C3, C4: 100nF/50V voor dit type gaat het van grootte niet veel uitmaken of je nu 50V of 25V of 16V neemt. Tenzij je opnieuw SMD wil proberen. Misschien ook niet echt noodzakelijk maar ik zie ze liever wel staan. Die moeten zo kort mogelijk bij de poten van IC1 en IC2 staan. Nu als je dat in een wagon wil krijgen zal dat wel geen probleem zijn (<20mm).

IC1: een LM7809 type in TO220 behuizing. Die gaat van 22V naar 9V regelen. Als je zo'n 70mA verbruikt dan gaat die (22-9)x0.07 = 1W warmte afgeven. Voor zo'n behuizing in de vrije lucht betekent dat dat die 50°C warmer gaat worden dan de omgeving. MAW die gaat zo'n 60-70°C worden. Geen probleem die gaat daarvan niet stuk. Als je wil kan je een er plaatje Al tegen schroeven dat dan met niets anders contact mag maken! Geen schrik, als het te warm wordt schakelen die zich zelf uit bij 125°C.

IC2: een LT1117V33 ook in TO220. Misschien wat groot, maar voor beginners in solderen is dat wat gemakkelijker. Die gaat die 9V naar 3.3V regelen. Daarbij gaat die (9-3.3)x0.07 = 0.4W warmte afgeven. Die wordt dus zo'n 20°C warmer. Zeker geen probleem voor die behuizing.

De aansluiting van de IC's is zo getekend als je ze voor je zou houden en de tekst leesbaar is.

Variant: stel je sluit B1, C1 en C2 aan. Dan meet je de spanning over C2 met je meter op V=. Als je dan iets uitkomt (en je meet dicht bij je booster) van 12V (zeker kleiner dan 15V) dan kan je IC1 en C3 weglaten. Maar dan gaat IC2 een plaatje AL kunnen gebruiken want die gaat (15-3.3)x0.07 = 0.9W warmte genereren en dus zo'n 70°C worden.

Spijtig genoeg kan je IC1 en IC2 niet op dezelfde plaat AL schroeven. De metalen plaat achteraan IC1 staat op 0V, die achteraan IC2 op 3.3V!

Over die plaat AL: Als je een wagen ombouwt om daar die schakeling in te krijgen, dan kan je die plaat Al beter zo groot mogelijk maken en indien mogelijk aan de vrije lucht blootstellen. Bv. in een goederenwagen onder de bodemplaat. Nog beter is vastmaken aan een metalen wagon zelf. Of een lading maken in metaal. Maar let op dat die nergens anders mee contact maakt. Dan is de koeling veel beter. In ieder geval zou ik de schakeling eerst eens in open lucht opbouwen. Dan kan je beter beoordelen hoe warm alles wordt.

Links met de batterijvoeding, rechts de voeding via de rail.

 

Maak jouw eigen website met JouwWeb