NS 1312

De fraaie NS 1300 van Rivarossi.


Na ontvangst van deze loc viel op deze waarschijnlijk erg lang in de ovp opgeborgen heeft gelegen. De koppelingen zijn naar één zijde nogal doorgezakt. De loc is verder helemaal gaaf. De wielen zijn onbereden. Het zakje met onderdeeltjes, de instructie, ed. is in de originele verpakking aanwezig. De loc is uitgerust met verende buffers, een kortkoppelmechanisme met NEM koppelingschachten zodat eenvoudig iedere gewenste koppeling geplaatst kan worden.


Een eerste rijtest wees uit dat motor, aandrijving en verlichting in de analoge modus naar behoren functioneren. Twee wielen zijn uitgerust met rode antislipbandjes.

Zonder te weten waar de kap precies vastklemt, blijkt het tamelijk lastig die te verwijderen. De methode met de satéprikker is toegepast. De kap vergrendeld zich achter vier nokjes, zo wordt duidelijk nadat die los is gekomen van het onderstel.


Nu de kap is verwijderd, is de binnenzijde zichtbaar. De motor met twee vliegwielen en een cardanaandrijving ligt verzonken in een metalen frame. Een plastic houder die aan de bovenzijde de printplaat vastgeklemd houdt, houdt aan de onderzijde met enige speling de motor op zijn plaats. Vanaf de printplaat gaan er snoertjes naar de stroomafnemers en naar de verlichting. De loc is niet uitgerust met sluitverlichting. Een NEM digitaal stekkerdoosje is evenmin aanwezig.   

 

De Rivarossi 1312 is uitgerust met een Kühn decoder. Een kleine Kühn N025 past in het verhoogde deel van het dak.
Onder de kap houdt het niet over, voor ruimte voor een H0 decoder.   

Hieronder zijn een paar plaatjes opgenomen met wat opmerkingen.

 

De printplaat gaat in de OVP voor het geval de loc ooit weer naar 'analoog' wordt teruggebouwd. In de printplaat/motorhouder wordt een op maat gesneden styreenplaatje geklemd. Tussen de houder en de motor is een dun laagje vilt geplaatst zodat de motor vastgeklemd ligt. In de originele toestand is te voelen dat de motor wat veel speelruimte heeft.

... met  decoder. 

Met de N decoder rijdt de NS loc ‘goed’. Niet meer en niet minder. Zowel stapvoets als op snelheid rijden voldoet. De motor is een van het rumoerige soort. Van de trekkracht had ik wat meer verwacht. De loc heeft in de 2.5 % stijgende sporenspiraal zichtbaar moeite met 5 vier-assige rijtuigen. De snelheid van de NS 1312 is gemaximeerd op 90 schaalkilometers per uur.