BR 230 001-0

 

Eind 2011 is via een veilingsite een BR 230 001-0 van Hornby/Lima (HL 2008) naar mijn woonadres gezonden. In tegenstelling tot het Märklin model, was ik dit model nog nooit in levende lijve tegengekomen. Een verrassing dus, of het wat zou zijn.

De eerste indrukken die het model, na ontvangst van het pakketje, oproept zijn overwegend goed. De vormgeving, de kleur en het beeld van een correcte omzetting naar schaal 1 op 87 is goed. Het model is onbeschadigd en zit fraai in de lak. De ovp is in orde, de instructie ligt erbij. De zijkant van de kap heeft wat (afpoetsbare) vingervlekken en achter het middenraam is een kabeltje zichtbaar. Een ander aandachtspuntje is dat de wielen wel erg glimmen. Onder het vergrootglas is de revisiedatum 24-5-1965 te lezen. De datum en ook de overige minuscule bedrukking is scherp afgedrukt.
Er is een zakje met onderdeeltjes bijgevoegd. Op de loc zijn op cabine 1, twee ruitenwissers gemonteerd. De twee wissers op cabine 2 ontbreken en zijn evenmin in het onderdelenzakje te vinden.  

 

Bij het (analoog) proefrijden vallen een paar zaken op. De motor draait zijdezacht, schokvrij en vrijwel geluidloos. Geen resonanties en geen aandrijfgeluiden. De loc heeft 2-punts led frontverlichting. Het derde frontsein wordt niet verlicht. Dat lijkt op enig moment wel een hobby klusje. De loc heeft geen sluitverlichting.


Of deze BR 230 een NEM stekkerdoosje heeft? Niets wijst daarop, niet op de zijkant van de doos en niet in de instructie. Gezien de leeftijd van de loc zou het wel voor de hand liggen. Zonder de locomotief open te maken en in de veronderstelling dat er geen digitale interface aanwezig is, beland de BR 230 in de vitrine. Daar blijft de loc onaangeroerd tot het voorjaar 2015, als het eens tijd wordt voor het insolderen van een decoder. Blijkt er een NEM 652 interface in te zitten. Vanaf de onderzijde van de print moet de stekker ingeplugd worden. 


Het openen van deze loc is wel een dingetje. De procedure is als volgt: 
- op drie plaatsen aan de zijkant onderin de kap een beetje indrukken, bij de deuren voor en achter, en in het midden.
  (ja, met slechts twee beschikbare handen)
- de kap behoedzaam omhoog halen.
- pas op voor het trapje op het onderstel, dat daarbij in de weg zit, het kan zomaar afbreken.

 

Het aangezicht nadat de kap is verwijderd.  

 

Met een ingeplugde Lenz Silver decoder vertoont de BR 230 aardige rijeigenschappen, niet meer, niet minder.
Met de daarna ingeplugde Lokpilot Standard, rijdt de diesel 230 een stuk beter. De glimmende wielen zijn wat bijgeverfd. Dat 3e ledje, evenals de ruitenwissers op de ruiten van cabine 2 zal later nog eens opgepakt worden.