De botsneuzen van huize Trix, Märklin, Hamo

Nederlandse locs in een vreemde omgeving.

NS 1117 Trix/Märklin

NS 1135 Hamo 

NS 1139 Hamo

NS 1117

Deze 1117 is een samengesteld model, d.w.z. dat deze loc tot stand is gekomen door een kapwisseling. De 1117 kap was oorspronkelijk een kap op een (Märklin) wisselstroommodel uit 1996. Vervolgens is een Trix 1144 aangeschaft en is dit model ontstaan door de 1117 kap te plaatsen op het Trix onderstel. Overigens zijn ook de draaistelframes, met de ronde buffers, overgezet. De andere combinatie is verkocht.
     

 


In het blad Modelspoorhobby heb ik weleens een advertentie gezien van de Hamo NS 1117. Ik ben dit gelijkstroommodel echter nooit in het wild tegengekomen. Kenmerk van het Trix onderstel is dat deze een standaard stroomafname heeft op een van de wielen van het motordraaistel. De oudere botsneus gelijkstroom modellen hadden dat niet.

NS 1135

De NS 1135 is uitgerust een klokanker motor van Lemo Solar. Deze ruilmotor voor Märklin modellen met een draaistelmotor is besproken in Miba Spezial nr. 71.


In een eerder stadium is al eens een decoder in deze loc gesoldeerd en door een collega modelspoorder zijn de wielen afgedraaid zodat Roco-Line rail ratelloos bereden kan worden. Ook is de loc uitgerust met Fleischmann profi koppelingen. Om die te kunnen plaatsen zijn twee koppelhuisjes (Trix art. nr. 671860) nodig.   

Het motordraaistel helemaal gedemonteerd, klaar om te frezen, want dat is nodig in dit geval. De motor past niet zonder meer. Bij sommige andere modellen is dat wel zo.  

Het freesen is uitgevoerd volgens de 
boormachien/bankschroef methode. Een beschermende bril en
 oordopjes zijn aan te raden. 

De nieuwe motor is in de juiste positie gelijmd

Aan de achterzijde de check of de motor mooi in
het midden van het oog is geplaatst. 

De Lemo Solar motor steekt meer dan de originele motor uit het draaistel en dat betekent dat er voor de noodzakelijke bewegingsvrijheid van het draaistel, ruimte gemaakt moet worden in het onderstel. Daarvoor is er gevijld en gefreesd.

Na het vijl- en freeswerk is het onderstel weer in elkaar geschroefd. Er wordt, zoals standaard is bij de Trix 1144 uitvoering,
een extra stroomafname ijzertje (Trix art. nr. 489190) geplaatst.
 

Bij het opnieuw plaatsen van de kap, bleek een oorspronkelijk nokje in de weg te zitten (links bij de schroevendraaier is een deel verwijderd) en op een andere locatie (rechts in het rondje) bleek er een oorzakelijk om de kap in positie te houden.

Niet elke loc van Märklin huize is geschikt voor deze upgrade. In de NS 1135 is dit motortje echter prima in te passen.
Zeer goede rijeigenschappen in combinatie met een acceptabel geluidsniveau krijg je ervoor terug.

 

NS 1139

De NS 1139 in gelijkstroomuitvoering schijnt, naar ik meermaals op fora heb gelezen, een niet zo best rijdende loc te zijn vanwege een slechte stroomafname. Dit heeft me er niet van weerhouden er toch een aan te schaffen.

In deze loc zit nog steeds de originele motor. Wel zijn de wielen afgedraaid, is een extra stroomafname clipje geplaatst op het motordraaitstel zoals bij de NS 1135, zijn profi koppelingen geplaatst én is de loc uitgerust met een Kühn decoder. Daarmee rijdt deze Hamo, zonder enige haperingen over wissels en kruisingen. De rijeigenschappen zijn 'best aardig' en een beetje 'krakerig'.
De trekkracht houdt niet over.

Maak een Gratis Website met JouwWeb