De botsneuzen van Trix, Märklin en Hamo

Botsneuzen, verdwaald in Duitsland.

NS 1117 Trix/Märklin
5-polige Märklin motor
LokPilot 2.0 decoder

NS 1135 Hamo
Klokankermotor volgens "Miba´71"
Lenz 1025 decoder

NS 1139 Hamo
Micromotor HMT008G
Kühn T125 decoder

NS 1117

De 1117 is een samengesteld model, d.w.z. deze loc is gerealiseerd door een kapwisseling. De 1117 kap komt van een wisselstroommodel. Vervolgens is een Trix 1144 aangeschaft en daarvan is het onderstel gebruikt.
De draaistelframes, met de ronde buffers, zijn ook overgezet. De andere combinatie is verkocht.

Kenmerk van het Trix onderstel is dat deze een extra stroomafnameclip heeft op een van de wielen van het motordraaistel.
De oudere gelijkstroom modellen hebben dat niet.
     

In het blad Modelspoorhobby heeft, ergens in 1996, een aankondiging gestaan van de Hamo NS 1117. Dit gelijkstroom-model is door mij nooit in levende lijve ergens gezien. Niet op beurzen, niet in winkels en niet bij andere modelspoorders.

Met het Trix onderstel rijdt de NS 1117 eigenlijk heel goed. Er zijn geen klachten over geluidsoverlast. Al met al is er geen reden voor een upgrade motor.

NS 1135

De NS 1135 is uitgerust een klokanker motor van Lemo Solar. Deze ruilmotor voor Märklin modellen met een draaistelmotor is besproken in Miba Spezial nr. 71.


In een eerder stadium is al eens een decoder in deze loc gesoldeerd en door een collega modelspoorder zijn de wielen afgedraaid zodat Roco-Line rail ratelloos bereden kan worden. Ook is de loc uitgerust met Fleischmann profi koppelingen. Om die te kunnen plaatsen zijn twee koppelhuisjes (Trix art. nr. 671860) nodig.   

Het motordraaistel helemaal gedemonteerd, klaar om te frezen, want dat is nodig in dit geval. De motor past niet zonder meer. 

Het freezen is uitgevoerd volgens de boormachien/bankschroef methode. Een beschermende bril en oordopjes zijn aan te raden. 

De nieuwe motor is in de juiste positie gelijmd

Aan de achterzijde de check of de motoras mooi in
het midden van het oog is geplaatst. 

De Lemo Solar motor steekt meer dan de originele motor uit het draaistel en dat
betekent dat er ruimte gemaakt moet worden in het onderstel. Freezen en vijlen, dus.

Na het vijl- en freeswerk is het onderstel weer in elkaar geschroefd. Er wordt, zoals standaard is bij de Trix 1144 uitvoering,
een extra stroomafname ijzertje (Trix art. nr. 489190) geplaatst.
 

Bij het opnieuw plaatsen van de kap, bleek een oorspronkelijk nokje in de weg te zitten.
Op de linker foto bij de punt van de schroevendraaier is een deel verwijderd. Op een andere plek in de kap
(rechts in het rondje) is een vervangend stukje
kunststof gelijmd waarmee de kap nu in positie wordt gehouden.

Niet elke loc van Märklin huize is geschikt voor een upgrade, volgens de Miba´71 methode, maar in de NS 1135 is dit motortje, na enig frees- en vijlwerk, in te passen. Zeer goede rijeigenschappen in combinatie met een acceptabel geluidsniveau krijg je ervoor terug.

NS 1139

De NS 1139 in gelijkstroomuitvoering schijnt, naar ik meermaals op meerdere fora heb gelezen, een niet zo best rijdende locomotief te zijn vanwege een slechte stroomafname. Dit heeft mij er niet van weerhouden er een aan te schaffen.

Wat is aan deze loc gedaan?
De wielen zijn afgedraaid, om het ratelloos rijden op Roco-Line rail mogelijk te maken. De loc is gedigitaliseerd. Er is een extra stroomafname clipje geplaatst op het motordraaitstel. (Zoals bij de NS 1135). Tot slot zijn profi koppelingen geplaatst.
De Hamo rijdt met de 3-polige motor 'best aardig', maar wel met een 'krakerig' motorgeluid en de trekkracht houdt niet over.

De NS 1139 staat op de nominatie om te worden uitgerust met een upgrade motor.

Deel 2

De NS 1139 stond dus op de nominatie voor de inbouw van een mooier draaiend motortje.

Als eerste is bekeken of de Faulhaber met behuizing van Lemo Solar een optie zou kunnen zijn. De conclusie is dat dat kan, maar dat een deel van het frame gevijld en gefreesd moet worden. Om precies te zijn: Het zwart gekleurde stuk op het plakkertje op de zijkant van het frame zou eraf moeten. Best veel eigenlijk. En ook veel werk, want het meeste gaat hier met de hand.

Vervolgens is gekeken wat de gevolgen zijn bij het plaatsen van een Micromotor, type HMT008G.
Daarbij blijkt dat er in het geheel niet gevijld en/of gefreesd hoeft te worden. Dat zit hem dus in de dikte van de motor. De HMT is de dunnere van de twee en kan zo geplaatst worden. De keuze is snel gemaakt.

En zo ziet de Micromotor in het draaistel er dan uit. Bij het plaatsen hoeft niets van de houder weggesneden te worden zoals bij de Trix NS 1215. Wel is ook hier een afstandbusje gebruikt, zodat de boel mooi strak én recht vastgezet kan worden. De motor is met een drupje lijm vastgelijmd in de houder. Tijdens het uitharden van de lijm is een machinist in cabine 1 geplaatst.

Na het uitharden van de lijm is de Hamo weer in elkaar gezet en is de decoder opnieuw aangesloten. Tot slot is de Kühn decoder opnieuw ingesteld en is de snelheid geijkt.

De loc laat zeer goede rijeigenschappen zien en doet dat met weinig geluid. Een aanrader, de HMT008G motor in deze loc.