NS 1215

De oeroude Fleischmann NS 1215

NS 1215: Inbouw van een Verbeck motorsetje


Op een plaatselijke beurs is een ongebruikt motorsetje, zonder bouwbeschrijving of toelichting, van Verbeck aangeschaft.
De verkoper verzekerde mij dat de deze geschikt was voor o.a. de Fleischmann NS 1200. Het motortje kwam mij, enigszins klein over maar het aandrijfsysteem van de motorset was ook volgens eigen inschatting geschikt voor de genoemde Fleischmann.
Het motortje is afgerekend en meegenomen voor een klein projectje.


Hieronder is de inbouw van de Faulhaber met een paar plaatjes toegelicht. Daarbij is de zaag en de vijl gehanteerd. Verder is lijm en siliconenkit gebruikt. Bij een eerdere aanpak is de loc al eens gedigitaliseerd en optisch bijgewerkt.  

De gedemonteerde loc.

De geplaatste motor nadat de lijm is uitgehard. Het motortje is zodanig geplaatst dat de tandwielen mooi in elkaar grijpen.
De motor is niet direct op het draaistel geplaatst, maar op een op maat gezaagd metaalplaatje van 1mm dik.
Voor één van de twee draaistelgewichten is geen ruimte meer. 
Bij het opnieuw opbouwen van het motordraaistel zijn de asb wielen van de twee buitenste assen kruiselings geplaatst.

De nieuwe motor bevalt prima. Na 35 jaar een 'sirrend' motorgeluid gehoord te hebben is het even wennen dat de 1215 zich nu vrijwel zonder motorgeluid voortbeweegt. De Faulhaber motor zorgt voor een zeer gelijkmatig en soepel rijgedrag. Op elke snelheid worden wisselstaten, hellingen en bogen schokvrij bereden. Een verdere bijdrage aan het rijgedrag wordt bewerkstelligd door de kruiselingse plaatsing van de asb wielen. Hierdoor kan de NS loc zonder een (kleine) stroomonderbreking over nog niet gepolariseerde wissels en kruisingen rijden. Bij de standaard asb indeling zijn er haperingen.

Voor het trekken van een passagierstrein, bestaande uit 5 rijtuigen, bij een hellingspercentage van 2,5%, is ruim voldoende trekkracht aanwezig.

De snelheid is afgetopt op 90 km/u en elk van de 28 snelheidsstappen is geijkt.