NS 1215

De oeroude Fleischmann NS 1215
met een Verbeck Faulhaber motor

De relatief jonge Trix NS 1215
met een Micromotor HMT008G

Fleischmann NS 1215: Inbouw van een Verbeck motorsetje


Op een plaatselijke beurs is een ongebruikt motorsetje, zonder bouwbeschrijving of toelichting, van Verbeck aangeschaft.
De verkoper verzekerde mij dat de deze geschikt was voor o.a. de Fleischmann NS 1200. Het motortje kwam mij, enigszins klein over maar het aandrijfsysteem van de motorset was ook volgens eigen inschatting geschikt voor de genoemde Fleischmann.
Het motortje is afgerekend en meegenomen voor een klein projectje.


Hieronder is de inbouw van de Faulhaber met een paar plaatjes toegelicht. Daarbij is de zaag en de vijl gehanteerd. Verder is lijm en siliconenkit gebruikt. Bij een eerdere aanpak is de loc al eens gedigitaliseerd en optisch bijgewerkt.  

De gedemonteerde loc.

De geplaatste motor nadat de lijm is uitgehard. Het motortje is zodanig geplaatst dat de tandwielen mooi in elkaar grijpen.
De motor is niet direct op het draaistel geplaatst, maar op een op maat gezaagd metaalplaatje van 1mm dik.
Voor één van de twee draaistelgewichten is geen ruimte meer. 
Bij het opnieuw opbouwen van het motordraaistel zijn de asb wielen van de twee buitenste assen kruiselings geplaatst.

De nieuwe motor bevalt prima. Na jaren een 'sirrend' motorgeluid gehoord te hebben is het even wennen dat de 1215 zich nu vrijwel zonder motorgeluid voortbeweegt. De Faulhaber motor zorgt voor een zeer gelijkmatig en soepel rijgedrag. Op elke snelheid worden wisselstaten, hellingen en bogen schokvrij bereden. Een verdere bijdrage aan het rijgedrag wordt bewerkstelligd door de kruiselingse plaatsing van de asb wielen. Hierdoor kan de NS loc zonder een (kleine) stroomonderbreking over nog niet gepolariseerde wissels en kruisingen rijden. Bij de standaard asb indeling zijn er haperingen.

Voor het trekken van een passagierstrein, bestaande uit 5 rijtuigen, bij een hellingspercentage van 2,5%, is ruim voldoende trekkracht aanwezig.

De snelheid is afgetopt op 80 km/u en elk van de 28 snelheidsstappen is geijkt.

Een recent plaatje van de meer dan 50 jaar oude Fleischmann. Dit apparaat is onverwoestbaar bij normaal gebruik.
Zelfs de lampjes zijn nog nooit vervangen.

Trix NS 1215: Inbouw van een Micromotor setje


Na de 1e poging tot het inbouwen van motorsetje HMT008G van Micromotor, wat niet mogelijk bleek in de Hamo BR 044, is opnieuw een dergelijk setje aangeschaft. Dit keer is het de bedoeling dat die in de Trix NS 1215 (cat.nummer 22342) wordt ingebouwd. De kap van dit model biedt in ieder geval meer dan genoeg ruimte.

De Trix 1215 is meer dan 10 jaar geleden overgenomen van een lid van een bekend modelspoorforum. Sindsdien heeft de loc de meeste tijd in de vitrine doorgebracht. Niet alleen vanwege het feit dat hier in die Heimat de Deutsche Bundesbahn heerst, maar ook omdat deze loc nogal luidruchtig is en een ongeciviliseerd rijgedrag laat zien. Nu is dan de tijd genomen voor wat anders.

Het motorsetje van Micromotor

De oude en de nieuwe motor

Allereerst gaat de kap eraf, dat is een kwestie van losschroeven. Dat 'gewoon' kunnen losschroeven van de kap is toch wel een groot pluspunt bij veel modellen van Märklin huize. Geen gedoe met saté-prikkers en zo.

Bij het loshalen van de kap komen er onreglementair wat loszittende onderdeeltjes mee. Een van de onderdeeljes kon aanvankelijk niet geïdentificeerd worden, maar na een kleine inspectie bleek het een afgebroken kunststof deeltje te zijn van het motordraaistel. Jammer, maar wel prima te herstellen, evenals een geconstateerde barst in het kunststof van het hetzelfde draaistel.

De binnenzijde: De Trix decoder blijkt gewoon een LokPilot decoder, er vanuit gaande dat het de originele decoder is.
Dat betekent dat er veel meer instelmogelijkheden zijn dan dat er in de Trix manual genoemd staan.

De volgende stap is het losschroeven van de 5-polige motor en nazien hoe de nieuwe motor geplaatst kan worden. 

Er moet wat materiaal van de motorhouder worden weggesneden om ruimte te maken voor de tandwielen zodat de houder strak op met motorframe geplaatst kan worden.

De kunststof motorbehuizing is met een Stanley mesje 'bewerkt'. Voorzichtigheid is geboden, want het is zacht materiaal. Voor je het weet snij je teveel af. Het afstandsbuisje is een op maat gesneden tandwiel uit de rommeldoos. Het onderdeeltje is noodzakelijk voor een strakke positionering van de motorbehuizing in het metalen frame.

De bewegingsruimte voor het draaistel: Kan het net of kan het net niet? Temeer omdat de motor niet helemaal strak in de kunststof behuizing tegen de metalen 'achterwand' met de tandwielen gedrukt moet worden. 

De motor is met twee drupjes secondenlijm gelijmd en er is een beetje metaal uit het chassis gevijld, zodat in ieder geval ook krappere bogen bereden kunnen worden.

Tot slot:
De CV's zijn ingesteld en de snelheid is geijkt. De loc is getest en rijdt goed. Het krassende lawaai van de vorige motor is weg, evenals het niet echt 'soepel' te noemen opstarten en stoppen.

Wat gebleven is, is het lawaaiige tandwielenhuis. Dat maakt bij deze 6-assige loc echt veel meer lawaai dan bij 4-assige Trix locs met een draaistelmotor, waarvan er hier een aantal rijden.

Overigens is bij deze motorswap niets onomkeerbaars gebeurd. De oorspronkelijke motor kan gewoon teruggeplaatst worden.  

Maak jouw eigen website met JouwWeb