O&K 1306

De verzameling 1306's waar het e.e.a. aan proefkonijn werk op is losgelaten. 

1306-4

Geweatherd,
SMD led frontverlichting,
een verplaatst 3e frontsein en 
een ModelTorque
MLF-55

1306-5

Geweatherd,
SMD led frontverlichting
en een Fleischmann rondmotor met een verzwaard anker

1306-6

Geweatherd,
SMD led
frontverlichting
en een
Verbeck motorsetje

1306-8

Geweatherd,
SMD led
front- en sluitverlichting en een ModelTorque
MLF-55

1306-9

Geweatherd,
SMD led frontverlichting,
een verplaatst 3e
frontsein en een  Fleischmann rondmotor met een verzwaard anker

Belevenissen en avonturen met de Baureihe 1306 van Fleischmann. 

O&K 1306-4

In een eerder stadium is in deze O&K 1306 'traditionele' gele ledverlichting ingebouwd, zie de plaatjes hieronder.

Aangezien SMD ledverlichting in een O&K diesel fraaier is bevonden, dan frontverlichting met 'normale' 2mm leds, is deze loc opnieuw onder handen genomen. Hieronder is opgenomen hoe dat is verlopen.


Er is weer een printplaatje gezaagd waarop dit keer twee warm-wit gekleurde SMD leds zijn gelijmd en gesoldeerd.

De derde led is op een klein tweede printplaatje gesoldeerd dat met een snoertje verbonden met de grote. Het derde sein verhuisd van de neus naar de cabine. Het kleine printplaatje met één led is vastgelijmd in een zwart geverfd vierkant buisje met aan de voorzijde een geboord gaatje van waaruit het led-licht naar buiten kan. Het gebruik van dit buisje voorkomt dat er bij dit sein licht ontsnapt op plaatsen waar je dat niet wilt.

Vier 2mm lichtgaten in de kap zijn verkleind met een kunststof buisjes waarin een 1mm lichtgeleider is gelijmd.
Omdat het 3e sein is verplaatst van de neus naar de cabine, moest het oorspronkelijke seingat in de neus gedicht worden. Met Plasto (van Revell) is dit dichtgestopt en bijgewerkt.

De k
ap, de schilden en de buffers zijn enigszins verouderd (poeders, wax) en in matglans (Humbrol Acrylic Varnish Satin 135) vernis gespoten.

De nieuwe voorzijde. 

De nieuwe achterzijde. 

In de loc is een 3-polige stekker (v) geplaatst voor de verbinding van de elektriek in de kap met de elektriek van het onderstel.
Een rangeerder is in loc geplaatst. Tot slot is de rangeerloc met de ModelTorque MLF-55 opnieuw geijkt. De maximale snelheid is verlaagd naar 40 schaalkilometers per uur.

O&K 1306-5

In deze bijdrage wordt besproken hoe opnieuw een O&K rangeerlocje wat bij de tijd is gebracht. Deze O&K heeft nummer 1306-5 gekregen en heeft een uitgebreide verouderingsbeurt ondergaan: Gedeeltelijk gespoten, wash en poeder behandeling en tot slot  meerdere spuitlagen kleurloze vernis.

Halverwege het verouderingsproces.

Het draaiende deel van de motor, de rotor, is vervangen door een rotor met een verzwaard anker. Recente Fleischmann's die nog een rondmotor hebben, zijn hiermee uitgerust. Het verzwaard anker heeft de werking van een vliegwiel en zorgt voor iets gelijkmatiger rijgedrag.

Voor deze O&K loc heeft Fleischmann nooit een geïsoleerd motorschild geleverd. Voor het isoleren van het motorschild is vervolgens aangeklopt bij DCC Decoder Service. Voor een aanvaardbaar bedrag is het motorschild geïsoleerd.

In de 1306-5 zijn twee 2-polige stekkertjes gelijmd en aangesloten,
voor het geval dat nodig mocht zijn voor een betrouwbaardere stroomafname.

In een eerdere fase zijn in deze 1306 'gewone' leds gebruikt. Deze keer zijn SMD leds en weerstanden gebruikt. Was de kleur van de leds de vorige keer geel, dit keer zijn ze warm-wit. Met de plaatsing van SMD leds is minder ruimte gemoeid en dat betekent dat een groter deel van de lood-gewichtsblokjes behouden kon blijven. En dat komt de trekkracht van de loc weer ten goede.

Bij een eerste test van de printplaatjes met SMD leds, bleken de leds zo fel te stralen -door de kunststof kap heen-  dat een extra weerstand in de kring is bij gesoldeerd. Tevens is de binnenzijde van de kap gedeeltelijk zwart geverfd. 

Door het gebruik van SMD leds, was het mogelijk om lichtgaten met een kleinere omvang te boren. In plaats van 2mm voor een gewone led, kon nu volstaan worden met 1mm gaten. Deze gaten zijn opgevuld met 1mm lichtgeleiders (art. 608849) van Conrad. Dit ziet er beter uit, zowel de kleur als de omvang.   

Na de verouderingsbeurt zijn heldere ruitjes gelijmd en zijn de hiervoor genoemde stukjes lichtgeleider gelijmd. Na het uitharden van de lijm is laatste bedrading gesoldeerd en is de loc in elkaar gezet.

Op de voorgrond nummer 1306-5, daar achter nummer 6. 

De rangeerloc is intussen in gebruik genomen. De maximale snelheid is afgetopt op 50 schaalkilometers per uur. Optreksnelheid, remsnelheid, motortuning, ed. is ingesteld. De rijeigenschappen van de loc zijn goed. De trekkracht is iets groter dan van de twee exemplaren, waarbij een groter deel van de loodgewichtjes afgezaagd moest worden. De 2-polige stekker voor een vaste 1e goederenwagon met extra stroomafnamepunten, is vooralsnog niet nodig gebleken.

O&K 1306-6

In 2007 (opgezocht in de archieven) is op een plaatselijke beurs een Verbeck motorsetje (13x19 mm) voor een Märklin model gescoord. Besloten is om dat setje eindelijk eens ergens in te bouwen. In deze O&K 1306-6 bijvoorbeeld.

Kenmerkend voor een Märklin motorsetje is de maat (module 0,4) van het aandrijftandwiel. Dat aandrijftandwiel/aandrijfasje is losgemaakt en vervangen. Voor het module 0,4 tandwiel is een m0,5 tandwiel van Fleischmann in de plaats gekomen. Het Fleischmann tandwiel is op een iets ingekort wielset-asje geplaatst en aan het Verbeck setje gemonteerd. De kleine ribbeling op het uiteinde van het asje zorgt ervoor dat het tandwiel zonder lijm goed vast zit. 

Om de nieuwe motor geheel uit het zicht van de cabine te houden, was het nodig deze in de lengte richting in te bouwen. En om dat te kunnen realiseren, is het eerste tandwiel (uit het tandwielenhuis) van de 1306 verwijderd. Dat is geheel uitgezaagd om precies te zijn.

Het verwijderen van dit tandwiel heeft in ieder geval tot gevolg dat de snelheid van de loc in de nieuwe situatie sterk verminderd wordt. Met het verwijderen van dit tandwiel is eigenlijk de 'grote versnelling' voor een hoge snelheid, verwijderd. Nu is een hoge snelheid voor een echte rangeerloc als de O&K 1306 geen pré. Het is echter even afwachten wat er van de maximale 'mechanische' modelsnelheid over blijft, na verwijdering van deze hoogste versnelling.

Na deze gedachtegangen is op omzichtige wijze de zaag en de frees in het onderstel gezet. Omzichtig omdat een identiek onderstel bij een eerdere ombouw in de bankschroef ongepland is verbogen.

Met het zaag- en freeswerk gaat er ruimte gecreëerd worden voor:
- de SMD ledverlichting en
- het motorsetje.

Na het zaag- en freeswerk wijst een eerste test uit, dat het zeker niet in de lijn der verwachtingen ligt dat de snelheid-cv's van de decoder naar beneden bijgesteld hoeven te worden. In deze 1306 is een Kühn N045 decoder gesoldeerd.

In de kap zijn verlichtingsgaten van 1mm geboord. Dit is met de hand gedaan. Bij het 'proefkonijn model' is aanvankelijk de boormachien gebruikt. De kans bestaat dat de boor 'wegloopt' en dat heeft gevolgen die je niet wilt. 

De kap is verouderd en vernist. Bij het verouderen is min of meer dezelfde procedure gevolgd als bij de 1306-5.

Tot slot zijn de 1mm lamp-glaasjes en de ruiten in gelijmd. En er is een eenvoudig interieurtje met een machinist geplaatst. 

Met dit motortje is deze loc een perfecte rangeerder geworden.

Het oproepnummer van de loc is ingesteld, de cv's  voor de motortuning zijn ingesteld voor een klokankermotor en de verlichting is gedimd. De snelheidscurve is exponentieel ingesteld en de acceleratiesnelheid is een beetje vertraagd.

Het aftoppen van de maximale snelheid met de decoder is niet nodig gebleken. De maximale snelheid van motor/tandwielen combinatie is precies 30 schaalkilometers per uur. Dit maximum komt overeen met dit grote voorbeeld: http://www.rangierdiesel.de/index.php?&nav=1401267

O&K 1306-8

In dit deel van het oplappen van O&K 1306 rangeerlocs, is nummer 8 aan de beurt gekomen. Deze groene O&K-diesel is ook al eerder onder handen geweest, waarbij een ModelTorque MLF-55 motor is geplaatst en een decoder is aangesloten. Wat deze rangeerloc met name onderscheid van de anderen is dat in deze loc naast frontverlichting ook sluitverlichting is ingebouwd. 

Het volgende is nu aan de loc gedaan:
- De grote nummer 8 is vervangen door een kleine nummer 8.
- De loc is met 'poeders' verouderd en in een mat-glans vernis gespoten.
- De oude gele ledverlichting is vervangen door witte en rode SMD leds.

Hieronder zijn een aantal foto's opgenomen voor wat indrukken van de verbouw.

Het zagen van de printplaatjes en solderen van de leds en weerstanden. Rechts het verouderen van de kap en de gevarenschilden.  

Aanvankelijk zijn duo leds aangesloten, maar wat voor rood licht zou moeten doorgaan was gewoon wit (!?) licht. Vervolgens is overgestapt op losse rode en witte SMD leds. Deze zijn op een passend printplaatje gelijmd, de rode en witte leds, elk precies voor de helft voor de verlichtingsunits gepositioneerd.

Voor- en achterzijde: Front- en sluitverlichting. 

Tot slot is de snelheid weer geijkt. Stap 28e correspondeert met een schaalsnelheid van 40 km/u.
De rijeigenschappen zijn goed en de trekkracht is voldoende.

Voor en na de laatste aanpak van de 1306-8.

O&K 1306-9

De laatste die aan bod komt, is de 1306-9. Een verouderde groene O&K, met (front) ledverlichting en een Fleischmann motor met een verzwaard anker, zoals de 1306-5. De overeenkomst met de rode 1306-4 is ook deze rangeerloc is uitgerust met een verplaatst 3e frontsein. 

De verbouw van een serie van vijf 1306 rangeerlocs is nu afgerond. De serie omvat drie rode en twee groene exemplaren. Ze zijn allemaal verouderd en uitgerust met verlichting, ruitjes en profi-koppelingen. Voor het overige zijn ze allemaal net even verschillend van elkaar.