BR 628 014-3 / BR 628 004-4
De Lima 628 hier nog in analoge uitvoering.
Info over dit model, meer info, en een filmpje
De Lima BR 628, een model uit begin jaren ´80, heeft een update gehad. Het model is uitgerust met twee decoders, extra stroomafname punten, een doorverbinding tussen de twee delen, een andere motor, front-en sluitverlichting, binnenverlichting, treinpersoneel, reizigers en de bankjes zijn gekleurd in de kleur die overeenkomt met het grote voorbeeld.
Een gedemonteerd treinstel en reeds deels geverfde bankjes.
Naast de originele motor, die wat rauw draait in de lagere snelheidsregionen, is een ModelTorque motor uitgeprobeerd. De motor en de behuizing zijn wat bijgefreesd om het passend in het draaitstel te krijgen. Daar zat wel wat werk in, maar één keer geplaatst, rijdt het treinstel er uitstekend mee. Helaas past het originele motorschild er dan niet meer op. Dat is nodig om het motor-treinstel op de juiste hoogte te houden, middels de twee uitstulpsels in het midden van het motorschild, zo is gebleken tijdens het proefrijden. Een alternatieve houder had wellicht gekund, maar daar is geen aandacht aan besteed.
Uiteindelijk is gekozen voor een Faulhaber 26x7 mm motor, waarbij het motorschild weer geplaatst kon worden en het draaistel op de juiste hoogte in het treinstel hangt.
Het treinstel is uitgerust met ledverlichting. Het A-licht is een gewone 2 mm led. De achterzijde van de led is zwart geverfd om strooilicht binnen te houden. Bij de test bleek dat onvoldoende en is het witte buisje dat tegen het plafond zit, waar de led in is opgeborgen, met zwarte tape beplakt. Met deze toevoeging functioneert het naar wens.
De B-C lichten zijn duo leds. De leds zijn gemonteerd op een op maat gezaagd printplaatje waarvoor aan de onder-voorzijde van het dashboard ruimte is. 2K weerstanden zijn gebruikt. De test wijst uit dat de leds het doen.
De flex machine komt er aan te pas om het gewicht, dat in de bodem van het motorvoertuig ligt, bij te slijpen om ruimte te maken voor de Kühn T145 decoder. Een decoder is overigens ook op andere plaatsen in het treinstel onder te brengen. Als ijzer slijpen niet je hobby is, kan het dus ook anders opgelost worden.
Standaard is het Lima treinstel minimalistisch uitgerust, als het gaat om de stroomafname. Slechts één afname per zijde, per wagen. Daar zijn drie identieke Hamo stroomafnameclipjes aan toegevoegd. De pertinax plaatjes zijn verwijderd en de 'kale' ijzertjes zijn aan de onderzijde van de draaistellen gelijmd. Daarnaast zijn de twee wagens, middels een stekkertje, elektrisch met elkaar verbonden, voorzover het de stroomafname betreft. De bedrijfszekerheid van het treinstel maakt met de twee maatregelen grote sprongen voorwaards. Ergens in een wisselstraat blijven hangen is er niet meer bij.
Voor het geleiden van de bedrading zijn gaatjes geboord in de draaistellen en in het kunststof onderstel.
Vervolgens komt al het voorwerk samen in de bijwagen. Voordat de soldeerbout is gepakt, is even op papier gezet hoe de bedrading zo minimaal mogelijk kan zijn met een 3-polig stekkertje voor de verlichting in de kap, een NEM652 stekkerdoosje in de wc ruimte en de doorverbinding met een 2-polige stekkertje naar de motorwagen. De decoder in de bijwagen is overigens geen Lenz, zoals in het schema staat, maar een LokPilot.
Bij de motorwagen is dezelfde procedure gevolgd als bij de bijwagen.
Omdat de tractie van de motorwagen niet uitblinkt, zijn twee dingetjes gedaan. De twee rubber bandjes zijn vervangen door verse exemplaren en er zijn twee plakgewichtjes toegevoegd in de ruimte tussen het plafond en de motor. De kleine klim in de baan wordt er beter mee bedwongen, maar een tractie-monster zal deze Lima nooit worden.
Na de updates gaat de Lima de baan op, zijn een aantal CV's gewijzigd en is de snelheid geijkt. De rijeigenschappen van het treinstel met de Faulhaber-motor zijn prima. De motor is niet te horen, de wielen op het spoor en de tandwielen wel, maar niet in een storende zin. Daarvoor worden er te weinig decibellen de ruimte in geslingerd.
In Heimat-land heerst de tijd dat de machinist nog een stropdas droeg.
Het valt op dat de DB keks niet precies in het midden zitten.
En de bedrukking is niet haarscherp.
Voor de liefhebbers, hieronder de instructie van SB Modellbau voor de Flachläufer.
In dit geval gaat het om de langzamere uitvoering, artikel 21058.
Maak jouw eigen website met JouwWeb