ÖBB 2043.50

Deze Lima is in 2009 voor weinig op de kop getikt. In deze bijdrage wordt deze wat opgewaardeerd. Bij verwijderen van de kap bleek er een Lenz XF90 decoder in te zitten. Die wordt vervangen. Een andere motor erin zetten, staat ook op de agenda.

De ÖBB 2043 is geheel gedemonteerd en schoongemaakt. Met een metalen pinnetje, een hamer en de bankschroef zijn de vliegwielen van de standaard motor verwijderd.

Vervolgens is de loc weer opgebouwd. De vliegwielen zijn geplaatst op een Mashima 18x30mm motor. Een drupje Bison Lock bond lijm is toegevoegd. De Mashima heeft vrijwel dezelfde afmetingen als de oorspronkelijke motor. Wel is de motoras aan beide zijden een beetje ingekort
De motorhouder van de Lima motor is niet opnieuw gebruikt. Dat past niet goed. Met dubbelzijdig plakkende tape is de Mashima in het frame geplaatst. De draaistellen zijn geplaatst, waarbij gelijktijdig de cardans in positie zijn geplaatst. Om te bezien of deze niet te strak (frictie) of te los zitten (speling) is motor en aandrijving getest: Aansluiten op de trafo en kijken hoe 'de boel' zich houdt.

Tijdens het testen blijkt de aandrijving richting één zijde ‘rumoerig’ te draaien. Loc en aandrijving zijn verschillende keren helemaal uit elkaar gehaald om de oorzaak te achterhalen. Het rumoer wordt veroorzaakt door een resonantie (als gevolg van enige speling) in de wormtandwiel/huis. De resonantie is richtingsafhankelijk. De snelheid in één richting (cabine 1 vooruit) is vervolgens beperkt tot 50 schaalkilometers per uur. De andere richting is op maximaal 70 km ingesteld. Dat is voor dit baantje meer dan genoeg, te meer omdat deze loc uitsluitend wordt ingezet voor het goederenvervoer.

Met de ingesoldeerde Lokpilot V2.0, rijdt de loc op elke snelheid schokvrij. De 2043 kan kruipen, ook met een last. Alle 8 wielen doen mee in de stroomvoorziening. De rijeigenschappen zijn prima. Tot slot zijn de ruitenwissers, remslangen, ed. geplaatst.

Deze locomotieven werden ontwikkeld en gebouwd voor inzet in het personenvervoer en het goederenvervoer op
niet geëlektrificeerde trajecten door Jenbacher Werke uit Jenbach. De twaalf cilinder tweetakt dieselmotor werd
eveneens ontwikkeld en gebouwd door Jenbacher Werke uit Jenbach. (Bron Wikipedia)

Hier is uitgebreide info te vinden over dit model.