ANNA Werk lok-3

De Anna is een stoomlocje uit een Fleischmann startset die ergens in de jaren '80 is gekocht. Sinds het digitale tijdperk is het locje nu voor de derde keer onder handen. De eerste keer is een decoder ingesoldeerd, de 2e keer is het motortje vervangen door een motorset uit Olching en na deze keer moet ze dan echt goed gaan rijden zonder enige haperingen op alle wissels en kruisingen.

Om dat de realiseren krijgt de Anna deze keer:
- een vaste gesloten goederenwagen (Gmhs 53) met aanvullende stroomafnamepunten, 
- een H0 decoder want in de goederenwagon is ruimte genoeg,
- een optioneel aansluitbare elco (25v, 2200 uF), voor het geval het voorgaande toch niet voldoende is,
- er wordt aan de cabinezijde 2-punt SMD ledverlichting geïnstaleerd,
- de combinatie wordt geweatherd, inclusief nog twee extra gesloten goederenwagens.


De geleidende koppeling tussen de stoomloc en de goederenwagen is een Krois MKS-5. Die 5 staat voor 5-polig. De door te voeren snoertjes van de decoder in de goederenwagen naar het stoomlocje zijn: rood, zwart, oranje, grijs en geel. Loc en 1e wagen vormen dus een vaste, maar afkoppelbare combinatie. De loc is aan de voorzijde uitgerust met een Symoba kortkoppelingsmechaniek en de Krois koppeling. Voor het plaatsen van het kortkoppelmechaniek is ruimte gemaakt tot op het 'bot' van het stoomlocje, want de stroomvoerende koppeling neemt in de lengte veel ruimte in. De overige noodzakelijk ruimte wordt zoveel mogelijk gehaald bij de goederenwagen. 

Op enig moment is dit de status.

De Gmhs is uitgerust met een printplaatje met daarop een NEM652 stekkerdoosje, waarin de stekker van een Lokpilot v4.0 decoder is ingeplugd. Daarnaast is de decoder ook verbonden met een elco (25v, 2200 uF). De verbinding van de twee componenten verloopt via een diode (IN4007) en een weerstand (R = 100) én een 2-polige aangesoldeerde stekker (v), ingestoken in een contrastekker, die vast op de printplaat zit. Het gebruik van een stekker tussen elco en decoder maakt het mogelijk de twee componenten eenvoudig af te koppelen, ingeval er decoderinstellingen gewijzigd moeten worden.
Aan de onderzijde van de Gmhs zijn stroomafnemers geplaatst.

In het bovenstaande plaatje is ook al werk gemaakt van de kortkoppeling.  

In de ANNA is aan achterzijde ledverlichting ingebouwd. Voor plaatsing van het printje met de daarop gesoldeerde SMD leds (1206) met weerstand (R = 10K) was enig freeswerk noodzakelijk. Ook voor het plaatsen van de kortkoppeling aan de voorzijde is wat metaal verwijderd. In de verlichtingunits, zowel voor als achter, zijn 2mm glaasjes gelijmd. De glaasjes zijn gesneden stukjes doorzichtige schilderij ophangsnoeren van 2mm dik uit de Hornbach. De zichtbare metaaldelen in het machinistenhuis zijn donker geverfd. 

Het gezaagde en gesoldeerde printplaatje met de SMD leds en weerstandjes.

Links: Het aansluitschema voor de goederenwagon (in het spiegelbeeld voor het locje) en rechts, het aanleggen van de bekabeling. 

Tenslotte zijn loc en wagen ook licht geweatherd en voorzien van een blanke vernislaag.
(Humbrol Acrylic Varnish Satin 135)

Met de aanpassingen kan stoomlocje Anna nu eindelijk op elke snelheid, elke wissel en kruising passeren.
Het aansluiten van de elco bleek niet nodig.