BR 191 011-6

Ook deze fraaie oude Röwa E-loc is uitgerust met een decoder. Een plekje daarvoor is gevonden in het verhoogde dak van het middelste segment.

Om ruimte te maken moesten er veel gaatjes geboord worden in het dubbele plafond. Niet te diep, want dan ga je door het dak.
Daarna is het middenstuk er voorzichtig uitgewrikt.

Met een Dremel schijfje was het eenvoudiger en sneller gegaan met een netter resultaat, maar ten tijde van dit klusje, ergens in de 2e helft van 2007, behoorde zo'n handig machientje nog niet tot de uitrusting.

En zo ziet deze Röwa loc er onderhuids uit. De BR 191 is uitgerust met eenvoudige vaste haakkoppelingen, die recht in de frontplaat zitten. Voor het aanbrengen van een Symoba kortkoppelingsmechaniek moet erg veel overhoop gehaald worden, met een gerede kans dat het er niet fraai uit gaat zien. Daarvan is afgezien. De haakkoppelingen blijven. 

Een recent plaatje van de jaren ´70 loc. In die tijd al standaard met een machinist in de cabine.

Met de Lokpilot-3 rijdt de 191 uitstekend. De Röwa motor uit de jaren ´70 is een gemakkelijk type. Met de standaard instellingen van de decoder rijdt de loc al erg fraai. Dat was ook het geval met twee 216's van hetzelfde merk, met dezelfde motor en cardanaandrijving. Daarvan heeft er één ook een Lokpilot-3 en de andere een Kühn T125.