BR 038 547-6

Begin 2008 is deze BR 038 547-6 aangeschaft en is toen 'voorlopig' in de vitrine geplaatst, in afwachting van een moment waarop de loc gedigitaliseerd zou kunnen worden. Dat ‘voorlopig’ is ruim 6,5 jaar geworden.

Toen het dan uiteindelijk zo ver was, is een NEM 651 stekkerdoosje gesoldeerd. Daarin is een Lokpilot v3.0 micro ingeplugd. Voor het eerst rijdend op het spoor viel op dat de 038 met de standaard motor niet erg fraai liep. Ook niet na meerdere pogingen zijn de CV instellingen gevonden die de motor fraai af regelen. De motor lijkt een moderne variant van de rondmotor. Ook viel de verlichting aan de voorzijde geregeld uit, zonder aanwijsbare reden. De 038 werd vervolgens weer in de vitrine gezet.

In de herkansing, een dik jaar later, is een klokanker-motor van SB Modellbau uit Olching geplaatst. Een tamelijk lastig klusje in deze loc. Meerdere 'werksessies' waren nodig voor het realiseren van een correct passende motor.

De kwakkelende verlichting aan de voorzijde is vervangen door een led. De NEM stekkerdoos is verwijderd, evenals de oorspronkelijk geplaatste decoder. De decoder is vervangen door een Kühn N045 en met de motor uit Olching rijdt de loc sindsdien volgens het boekje.

Het is al eerder aangeroerd, de 038 is een enigszins ‘lastige' loc gebleken, zowel bij vervangen van de motor als met het digitaliseren. Ook de koppelingsveertjes bleken weerbarstige dingen, waar ik verschillende keren mee zoet geweest ben. Ze schieten gemakkelijk los en als ze losgeschoten zijn, moet je ze eerst terugvinden en dan weer op de plek zien te krijgen (én te houden).

Op enig moment brak ook een haakje van de koppeling met de tender af, daar waar de koppelingsveertjes aan die zijde achter haken. Als oplossing hiervoor is een nieuw haakje van fosforbrons gesoldeerd. Verder moest een trapje hersteld worden en is één van de leidingen van de tender tijdens het freesen, geraakt. Kortom, niet alles zat mee.

Hieronder zijn een paar fotootjes geplaatst.

Digitalisering met de oorsponkelijke motor (boven) en met de SB motor (onder). Voor een stap voor stap digitaliseringsprocedure, raadplege men de website van Pfeiffer:

http://www.hp-pfeiffer.de/digi_umbau1/dcc/br38_10_P8_wanne_flm_h0/br38_10_p8_wannentender_flm.html

Overigens is het niet noodzakelijk om zo rigoureus te werk te gaan als Pfeifer doet. Het gaten boren in loc en tender, ed. kan ook achterwege gelaten worden.

Na de 2e ombouw rijdt de BR 038 547-6 met Wannentender uitstekend. Ook is er voldoende trekkracht voor realistische treinen.