BR 175 052-0

Indrukken
Voor mij staat een fraaie, al wat oudere E-loc die, naar ik veronderstel, ergens in de jaren '70 of '80 op de markt is verschenen. De loc heeft wel genormeerde koppelingschachten, maar een kortkoppelmechaniek ontbreekt. De wielen zijn wat grof vormgegeven, en niet gebruneerd. Een digitale stekkerdoos is evenmin aanwezig.

Ondanks deze opsomming van ontbrekende zaken is deze E 175 een mooi apparaatje. Deze matgroene ‘altbau’ E-loc heeft een fraai uiterlijk met vele kleine details en een haarscherpe bedrukking. De trapjes zijn deel van het chassis. De loopwielen en bewegen mee bij uitslag in bogen. 

De stroomafname vindt plaats middels de vier drijfwielen en de loopwielen elk aan één zijde. Twee drijfwielen zijn uitgerust met antislip bandjes.

De binnenzijde mag gezien worden. ‘Alles’ aan de binnenzijde ziet er overzichtelijk en verzorgd uit. Een fraai detail is het tekentje (een spoortje en een pantograafje) op de printplaat voor keuze van de stroomafname. Het is bijna jammer de binnenzijde aan te passen voor digitaal gebruik.

Aanpassingen
De loc is uitgerust met profikoppelingen en verfraaid met twee koppelhaken. Een deel van de kunststof kap is aan de binnenzijde beschermd met aluminium folie tegen heet wordende lampjes. Bij digitaal gebruik kan dat wel eens voorkomen, zo heb ik ervaren. In de 175 is een Kühn T125 decoder geplaatst. 

 

Rijden
Het rijgedrag dat met de Kühn decoder wordt gerealiseerd is maar zo-zo. Voorlopig kan het nog door de beugel, maar dat er iets aan gebeuren moet is duidelijk. Het grootste minpunt is dat de loc niet bij elke snelheid helemaal schokvrij rijdt. Het regelbereik van de CV’s van de motortuning schiet kennelijk tekort. 

Op de 2,5 % helling is de trekkracht ietwat mager. Motorvermogen is er genoeg, maar met drie ‘Umbauwagen’ aan de haak, slippen de wielen op sommige stukken door. De stroomafname is wel  goed. Ook niet gepolariseerde wissels worden zonder problemen bereden. 

Na de Kühn decoder is een Lokplilot V3.0 geplaatst. Met deze decoder rijdt de E175 beter, maar eigenlijk nog steeds niet om over naar huis te schrijven. Ook een ander motortje heeft niet het gewenste resultaat gebracht. 

 

 

Ander onderstel
De beste (en mogelijk duurste) oplossing is een modern onderstel voor deze Trix 175 052-0. Na enige tijd zoeken is een moderne Trix E75-05 uit 2002 gevonden. Een meevallertje bij de aanschaf van de E75 was dat bij het lichten van de kap er een decoder ingeplugd was van mijn favoriete merk en versie.

 

Zie de verschillen tussen de kappen en onderstellen.
De groene kleur van de E75 kap is iets fraaier, de bedrukking net wat scherper, 
maar Schwarzburg Heimat is onverbiddelijk, hier heerst tijdperk 4.

 

Het E75-onderstel is in tegenstelling tot het 175-onderstel uitgerust met gebruineerde wielen, een motor met vliegwiel, SMD led front- en sluitverlichting, extra stroomafnemers en een NEM 652 stekkerdoosje. Het hoeft geen betoog dat dit onderstel er beter uitziet en een beter rijgedrag vertoont dan de oude versie. De prijs ervan correspondeert overigens navenant met deze extra's. Voor een dubbeltje op de eerste rang zitten, is er niet bij. Jammer aan het E75 onderstel is dat de drijfstangen nog steeds teveel glimmen en dat er geen kortkoppelmechanisme aanwezig is.

De beoogde kap/onderstel uitwisseling is niet helemaal 'plug and play' gebleken, zoals bijvoorbeeld bij de NS1117 en de NS1144.

Enig (knutsel)werk is nodig geweest om het gewenste doel te bereiken.

Hieronder is van e.e.a. een fotoverslagje opgenomen.

 

 

De lichtgeleider van de 175 kap is dikker dan die van de E75.

Om de kap te kunnen plaatsen moet die eruit of dunner gemaakt worden.

De lichtgeleider zat gelijmd en is uit de kap gefreesd. Losmaken of dunner maken is geen reële optie gebleken.

Na de verwijdering is de dunnere E75 geleider geplaatst.

 


De 175 kap past op het nieuwe frame, maar dat gaat wel strak. In tegenstelling tot het oude frame zijn kabelgootjes aan dit frame toegevoegd.

 

 

De snelheid van de loc is opnieuw geijkt en is afgetopt op 70 schaalkilometers per uur.   

Het oude onderstel en de nieuwe kap zijn verkocht.  

Maak een Gratis Website met JouwWeb