BR 215 033-2
BR 215 061-3
Roco 215 met een Bühler motor
Roco 215 met een Maxon motor
Op deze pagina worden twee 215's van Roco nader belicht. Beide locs zijn rond 2005/2006 via een bekende veilingsite voor kleine bedragen aangeschaft. Met de oorspronkelijke motoren onder de kap waren de rijeigenschappen niet geweldig, waarbij de oudere 215 061-3 de betere van de twee was. Ooit reed hier nog een wel goed rijdende crème-blauwe 215 rond, een instapmodel zonder interieur en zonder vliegwiel, maar die is verkocht.
BR 215 033-2
De 215 033-2 is standaard uitgerust met een printplaat waarin een NEM 652 stekkerdoosje is geïntegreerd. Deze loc heeft verschillende decoders gehad en met geen enkele decoder heeft deze 'diesel' goede rijeigenschappen laten zien. Na een plotseling doorbranden van de decoder en een stinkende motor is een andere motor geplaatst. Dat is een voordelige, doch goede Bühler motor geworden. De nieuwe motor past zonder problemen in het chassis. Het oorspronkelijke vliegwiel en koppelstukje zijn op de motoras van de Bühler geplaatst. Qua lengte van de motoras past het net.
De 215 033-2 op de operatietafel.
De Roco machinist zit met z'n neus bijna op de voorruit.
De rijeigenschappen met de Bühler zijn uitstekend. Met kop en schouders steekt deze uit boven de oorspronkelijke motor. De Bühler wordt aangestuurd door een Lokpilot V3.0 decoder. CV54 en CV55 staan op de standaard ingestelde waarden, resp. 32 en 24. De snelheid van de loc is geijkt en de topsnelheid is afgesteld op 80 schaalkilometers per uur.
BR 215 061-3
Loc 215 061-3 is uitgerust met een Maxon klokanker motor. De motorruimte in de loc is rond gevormd en daar past, zonder veel gedoe, een rond gevormde motor in. Daarvan waren er twee beschikbaar, waarbij de grootste als eerste is geprobeerd. De rijeigenschappen, de rust en het motorgeluid zijn fantastisch met deze dikke Maxon motor. Helaas draait de motor te weinig toeren en is de topsnelheid van de loc daarmee veel te laag. Vervolgens is de dunne Maxon geplaatst, die meer toeren maakt.
De Maxon motor blijft op zijn plek door gebruik van dikke dubbelzijde plaktape. Daarvan zijn meerdere laagjes gelegd, tot dat motoras en aandrijfas recht tegenover elkaar liggen. Zie de plaatjes hieronder.
Tot slot nog even de Roco diesellocomotief geheel in elkaar gemonteerd op de baan.
Cabine 2 heeft geen machinist.
De rijeigenschappen met de Maxon zijn nog beter dan bij de tweelingbroer hierboven. De Maxon wordt aangestuurd door een Kühn T125 decoder. CV53 staat ingesteld op waarde 1, CV54 op waarde 5. De snelheid van de loc is geijkt en de topsnelheid is afgesteld op 85 schaalkilometers per uur.
Maak jouw eigen website met JouwWeb