RENFE 352 008-7

Bijna 20 jaar nadat de eerste Talgo is gekocht is afgelopen najaar een tweede aangeschaft. Beide locs zijn van het merk Electrotren. Bij het nemen van de talloze foto's, dringt het door wat voor een apart dingetje dit is. Het lijkt wel van een andere planeet te komen.

Virgen de la Soledad

De RENFE 352 008-7 heeft enige maanden in de vitrine gestaan alvorens er een decoder in is gezet. Eerder deze maand was het dan zo ver. De kap is geopend en het binnenwerk kwam tevoorschijn. Het openen gaat vrij gemakkelijk. Uitbuigen aan beide zijden, de achterkant als eerste omhoog halen en daarna de kap naar voren toe eraf wippen.

Een metalen frame, een centraal geplaatste motor met vliegwielen en cardanaandrijving, een printplaat met voor aan de onderzijde, op een tamelijk ontoegankelijke plek, een MTC stekkerdoos. Voor het plaatsen van de Lokpilot decoder zijn de vier schroefjes van de printplaat losgehaald. Er is dan net wat meer manoevreerruimte en zo lukte het, met behulp van een grotere pincet, de decoder in pluggen.

In de cabine zitten twee machinisten. Geen idee of dat gebruikelijk was op de Talgo lijnen.

Na deze exercitie gaat de kap er weer op en gaat de loc op de baan voor wat eerste indrukken. Eerst wordt het adres gewijzigd naar '352'. Rijden doet ie. Dan eerst de verlichting. Wat kan deze loc met de Basic decoder? 

Frontverlichting (F0)

Verstraler (F1)

Frontverlichting en verstraler (F0 + F1)

Achteruitrijlicht (F0)

Sluitlichten (F2)

Sluitlichten en achteruitrijlicht (F0 + F2)

De RENFE loc rijdt uitstekend met de basis instellingen van de decoder. Er is niets in de motortuning CV's aangepast. De loc is geijkt en kan (zo nu en dan) mee in de automatische treinenloop. 

Voor deze a-symetrische loc is een draaischijf gewenst lijkt me. De loc heeft eigenlijk maar één rijrichting. Aan de achterzijde zit geen cabine.

Uitgelijnd langs het perron met de Talgo rijtuigen.

Tot slot: Een vergelijking met die andere Talgo kan natuurlijk niet uitblijven. De Virgen de la Soledad en de Virgen de la Paloma.

Een geheel eigen stijl van locomotieven daar achter de Pyreneeën...