BR 044 534-6
In deze bijdrage wordt een kleine impressie gegeven van het digitaliseren van een Hamo BR 044 534-6. Een model uit 1996.
Dit exemplaar is als nieuw. De geplaatste decoder is er een zonder poespas, een Lokpilot-5 Basic.
Na het openen van de kap kwam een bekende Märklin motor tevoorschijn met een permanente magneet. Gekeken is of de 'plug en play´ vervangingsmotor van Lemo Solar voor Märklin in dit model zou passen. Helaas is dat niet het geval. Vervolgens is de decoder op de bestaande motor aangesloten.
De decoder is in de tender geplaatst, waar meer dan genoeg ruimte is.
De loc rijdt op elke snelheid goed en is prima af te regelen met de basis decoder van Esu. De bekende motor maakt het eveneens bekende zagende geluid. De 044 is geijkt, zodat deze mee kan in de automatische treinenloop.
Tot slot nog even een plaatje van de goederenstoomloc met een rij kolenwagens.
Deel 2
Bij toeval liep ik tegen een vervangingsmotortje aan voor deze BR 044. Een motortje van Micromotor, dat zonder zaag- of freeswerk in te bouwen zou zijn. Helaas bleek dat niet het geval.
Motor HMT008G o.a. geschikt voor een Märklin/Hamo BR 044 (art. 38880) volgens de website van de aanbieder.
De originele motor wordt uitgebouwd en de nieuwe gaat erin.
Bij de aanblik van de twee onderstaande foto's begint het te dagen...
De micromotor kan weliswaar in het frame geplaatst worden, maar steekt wel erg ver uit. De kap erop zetten blijkt niet mogelijk.
Vanuit ervaringen uit het verleden met de ModelTorque is weleens een deel van de achterzijde van de motor weggefreesd. Zoals bijvoorbeeld bij deze locomotief. Dat wegfreezen is vervolgens ook met deze micromotor uitgeprobeerd, maar zonder dat dit tot een zinnig resultaat heeft geleid. Uiteindelijk kon de kap erop, maar vanwege het ontbreken van elke zijdelingse speling, zou de loc alleen maar in een cirkeltje (linksom) kunnen rijden. (De 044 heeft een schanierpunt in het chassis).
Ook het verwijderen van metaal aan de binnenzijde van de kap heeft geen soelaas geboden. Er ontstaat niet voldoende ruimte om uit het links draaiende cirkeltje te ontsnappen.
Wat er er overblijft is de motor weer uit te bouwen, maar omdat de boel stevig is ingelijmd, is het zaagwerk geworden.
Vervolgens is opnieuw een Märklin/Hamo motor ingebouwd. Eerst een 5-polige hoogvermogen motor die hier nog in voorraad was, maar kort daarna toch maar weer de oorspronkelijke 3-polige, die m.i. beter te 'temmen' is dan de 5-polige.
Als er een meer verfijnde vervangingsmotor voor de 044 moet komen, zal die waarschijnlijk in Olching gezocht worden.
Maak jouw eigen website met JouwWeb