BR 094 730-9
De BR 094 is een tenderloc bestemd voor het goederenvervoer en voor rangeertaken. Fleischmann maakt, in mijn ogen althans, zeer fraaie en degelijke stoomlocs. Ook deze uitvoering van de 094 ziet er fraai uit.
Toch zijn er ook wat mindere puntjes te noteren. Zo ontbreekt bijvoorbeeld een revisiedatum op deze (SMDV) loc. Een 'Lokführer' en een 'Heizer' zijn nergens te bekennen. De loc (uit 2002) is niet uitgerust met een kortkoppelmechanisme. De drijfstangen zijn niet gebruneerd. Ook had ik eigenlijk een digitale interface verwacht. De informatie op de OVP liet nog enige twijfel bestaan, maar na het verwijderen van de kap, is tevergeefs 'gezocht' naar een NEM stekkerdoosje. Al met al toch wel wat aftrekpunten. Het goede nieuws is dat ik niet de hoofdprijs heb betaald en dit exemplaar heeft, aan motor en wielen te zien, niet gereden. Nou vooruit, hooguit een paar proefrondjes.
Geen stekkerdoosje dus, dat was wat eenvoudiger geweest. De elektriek in de loc is eerst onderzocht, alvorens het echte werkje kon beginnen. In de 094 730-9 is een Lokpilot V3.0 gesoldeerd. De ervaring leert dat de combinatie Lokpilot - rondmotor goed samen gaat en resulteert in een fraai rijgedrag.
Bij dit klusje is naast een soldeerbout ook een camera gebruikt. Hieronder een paar plaatjes.
Na montage volgt de instelling van de CV's en de rijtest.
Samengevat: Langzaam rijden gaat prima en ook op snelheid rijdt de 094 goed. De loc maakt het bekende sirrende Fleischmann geluid. De loc is geijkt voor automatisch rijden en de snelheid is afgetopt op 60 schaalkilometers per uur.
Het trekvermogen van 094 is voldoende. De loc is niet uitgerust met anti slip bandjes en dat zal op stijgende trajecten het eerst merkbaar zijn. Het gedrag op wissels, kruisingen, ed. is prima. Acht wielen doen mee in de stroomafname
In een latere fase is deze loc uitgerust met een klokanker 'Flachläufer' motortje. Van dit motortje (LS 2607 T012 SR) zijn er indertijd een aantal ingeslagen bij https://lemo-solar.de/. Dat was nog in de tijd voordat de prijs opeens opgehoogd werd.
In tegenstelling tot de Flachläufer die bij SB Modellbau te koop is, is die van Lemo 'kaal' uitgevoerd. D.w.z. er is geen vullend stukje messing op as-zijde aangebracht, evenmin is er een tandwiel gemonteerd. Bij de kale uitvoering moet de as opgedikt worden met een passend messing buisje. Vervolgens kan het oorspronkelijke tandwiel weer gebruikt worden. De motor is in het frame gelijmd. Een vullend stukje messing is daarbij niet noodzakelijk.
Ook deze keer was er trouwens een camera bij de hand.
De nieuwe rijeigenschappen, met dezelfde decoder, zijn uitstekend.
Maak jouw eigen website met JouwWeb