BR 515 512-2 / BR 815 671-3

Sinds Roco heeft aangekondigd met deze Akku Triebwagen te komen, lijken er meer Kato's aangeboden te worden. Van die gelegenheid is gebruik gemaakt door een (vrijwel) ongebruikte creme-blauwe Kato 515 512-2 + 815 671-3 op de kop te tikken. In een oude test van dit treinstel ( http://miba.de/mibatest/kath0515.htm ) is na te lezen dat de schaalverhoudingen realistisch zijn en dat het een fraai model is (1996). De modellen van Märklin en Lima zijn geen partij voor de Kato.

 

In deze bijdrage worden een aantal plaatjes getoond van het digitaliseren van de Kato BR 515/815. Motorwagen en bijwagen zijn beiden uitgerust met binnenverlichting, elco's en de hele rimram die daarvoor nodig is. 

 

 

Het openmaken van de wagens is toch weer een dingetje, je moet even weten hoe het moet. De cocktailprikkers moeten niet alleen tussen onderstel en opbouw gewrikt worden, maar ook voor de strook van plastic ruitjes uitkomen. Daarin zit nl. een inkeping (op elke hoek) waar het onderstel in geklemd zit.

Als je echter in de hoek begint te wrikken, kom je niet 1-2-3 voor het glas. Het is gemakkelijker gebleken in het midden van de wagen te beginnen. Zodra je daar goed zit, schuif je de prikker behoedzaam naar de hoek waar het onderstel geklemd zit.

 

Een NEM652 interface is alleen in de motorwagen ingebouwd. De rijeigenschappen zijn voor de ombouw getest en ingesteld. Ook is de snelheid geijkt en gemaximeerd. Een geijkte snelheid is noodzakelijk voor een geautomatiseerde treinenloop.

Met een Lokpilot v4.0 zijn prima rijeigenschappen gerealiseerd. Ook de stroomafname werkt goed, het treinstel blijft nergens hangen, ook niet op kruipsnelheid.

Vanwege de onbekendheid met deze motor is de feature van de automatische motortuning-instelling van de Lokpilot gebruikt. De hieruit automatisch ingestelde cv waarden leveren een prima rijgedrag. Vooralsnog is er geen reden dus om de motor te vervangen.

 

Op Beneluxspoor vond ik een review van een modelspoorder die de motor wel heeft vervangen. https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=11876.0.html

Ook de eigenaar van "Stahlbahn" heeft dit model met een andere motor uitgerust.

http://www.stahlbahn.de/cnt/post173.php 

 

De binnenverlichting bestaat uit vier op maat gezaagde stukken strokenprintplaat waarop SMD leds zijn gelijmd welke vervolgens aan elkaar zijn gesoldeerd. Het geheel is met een paar drupjes secondelijm in beide wagens gelijmd.

 

 

Het treinstel is niet standaard uitgerust met kortkoppeling. Het kleine kortkoppelmechaniek van Symoba kan verscholen ingebouwd worden, wat ook is gedaan. Daar is voldoende ruimte voor, maar het mechaniek kan helaas niet ver genoeg naar achteren geplaatst worden. Daarmee is de voorziene elektrische verbinding tussen de treinstellen de facto komen te vervallen. Dit levert nl. een te grote bufferafstand tussen beide wagens op en dat is niet zo fraai. De huidige afstand tussen de buffers is nog steeds te groot maar is minimaal noodzakelijk om zonder problemen door de boog naar het schaduwstation te komen.

Een ander aandachtspunt is dat vrijwel elk koppelingtype te laag, vlak boven het spoor, uitkomt, waardoor wissels niet zonder (ongewenst) contact gepasseerd kunnen worden. Uiteindelijk is zelf een passende koppeling gefabriceerd, die wel voldoet, zowel in de hoogte als de lengte.

 

 

Het interieur is grijs geverfd, de banken groen en bordeaux rood, zodat er meer gelijkenis is met het grote voorbeeld. In beide rijtuigen zijn reizigers geplaatst. De bagageruimte is eveneens gevuld. Afgekeken van "meneer Stahlbahn" is het plaatsen van twee Preisers in de cabine van de motorwagen i.p.v. één. De andere cabine heeft wel één machinist. De details aanbrengen aan de buitenzijde is het enige dat nog rest.  

 

Het is een fraai model, deze Kato. Wellicht ook maar eens uitkijken naar de rode uitvoering.